Det är ju några dagar kvar på 2014 men det börjar ändå bli dags att summera årets utmaningar. Jag har tänkt ägna de sista dagarna av året åt julklappsböcker och förutom Tove Alsterdal som jag just läst är det ingen av författarna som ingår i utmaningarna.

För tredje året i rad har jag deltagit i utmaningen Boktolva och här kommer en summering:

Boktolva 2014

boktolva2014

Utmaningen går ut på att läsa böcker av 12 författare man inte tidigare läst något av. Initiativtagare är Linda på Enligt O. I år har jag lånat loggan av Monika.

Precis som tidigare år så valde jag att göra en ganska lång lista på författare jag vill läsa, så jag har stor frihet att anpassa till humöret.

Aravind Adiga
Tove Alsterdal – Låt mig ta din hand. December 2014.
Jørgen Brekke – Nådens omkrets. April 2014.
Christoffer Carlsson – Den osynlige mannen från Salem. Januari 2014. Den fallande detektiven. Augusti 2014.
Torkil Damhaug
Lucy Dillon – Ensamma hjärtan och hemlösa hundar. Juni 2014.
Sophie Divry
Eva Dozzi
David Eddings – Stenens väktare. Juli 2014.
Sissel-Jo Gauzan
Roona Jaffes – Det bästa av allt. Juli 2014.
Carsten Jensen
Unni Lindell – Orkestergraven. Juni 2014.
Merethe Lindström
Christin Ljungqvist – Kaninhjärta. Juli 2014. Fågelbarn. Oktober 2014.
Peter May – Svarthuset. Januari 2014. The Lewis Man. Juli 2014. The Chessmen. Juli 2014.
Tara McKinley
Jojo Moyes – Livet efter dig. Februari 2014. Sophies historia. Juli 2014.
Leif G W Persson
Göran Rosenberg – Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz. Februari 2014.
Veronica Roth – Divergent. Juni 2014.
Emelie Schepp – Märkta för livet. Februari 2014.
Lionel Shriver
Felicia Stenroth
Cathi Unsworth – Weirdo. Januari 2014.
S J Watson – Innan jag somnar. Januari 2014.
Katarina Wennstam
Rick Yancey

Målet 12 nya författare nådde jag i juli och totat så blev det 15 nya författare inom ramen för den här utmaningen.

Det här var ett riktigt bra år! Jag har hittat flera nya favoriter som jag kommer att läsa mycket mer av: Christoffer Carlsson, Christin Ljungqvist, Peter May och Jojo Moyes. Jag planerar också att läsa fler böcker av Lucy Dillon, Jørgen Brekke, Emelie Schepp, Göran Rosenberg, Tove Alsterdal och Cathi Unsworth. Förr eller senare blir det nog så att jag läser fler böcker i serien av Veronica Roth också. Ska jag kora den bästa boken av de jag läst inom Boktolvan så blir det Den osynlige mannen från Salem av Christoffer Carlsson.

Det här är en av mina favoritutmaningar, den stimulerar mitt läsande på ett positivt sätt, förutsatt att jag väljer författare som jag är nyfiken på.

