Polisen Leo Junker vaknar en natt av att det är blåljus utanför fönstret. Han går ner för den-osynlige-mannen-fran-salematt se vad som har hänt. I härberget för hemlösa som ligger längre ner i huset har en ung kvinna hittats mördad. Leo lyckas ta sig in i härbärget och reagerar på några saker. Hos utredningsteamet är inte det populärt, eftersom Leo är avstängd från jobbet. Dessutom finns det andra tecken som gör att Leo misstänks för att ha med det hela att göra. Leo får ett anonymt SMS som gör att han inte kan låta bli att göra sina egna undersökningar. Undersökningar som tar honom tillbaka till Salem där han växte upp. Det var där han blev vän med John, och det var där han träffade Johns syster Julia. Det var där något hände som gjorde att Leo lämnade Salem för alltid. Men i jakten på gärningsmannen kommer minnena tillbaka.

Den osynlige mannen från Salem av Christoffer Carlsson kom ut 2013. Det är Christoffer Carlssons tredje bok och den första i en planerad serie om Leo Junker. Den osynlige mannen från Salem vann Svenska Deckarakademins pris 2013 för Bästa svenska kriminalroman med motiveringen ”Stark noirroman med förtätad stämning av vemod och uppgivenhet”. Christoffer Carlsson är en svensk författare och forskare i kriminologi som kommer att disputera vid Stockholms universitet 2014.

Mitt intresse för Christoffer Carlssons författarskap väcktes förra året då han besökte Bokia i Sundsvall. Jag köpte Den enögda kaninen och tänkt läsa den, men när Svenska Deckarakademin utsåg Den osynlige mannen från Salem till Bästa svenska kriminalroman 2013 så blev jag mer nyfiken på den.

Den osynlige mannen från Salem är en bladvändare och jag sträckläste den. Kunde knappt lägga den i från mig och blev helt uppslukad. Den är helt enkelt så himla bra!

Först och främst tycker jag den är väldigt välskriven. Jag hittar inga stycken där språket inte håller, ingenting som irriterar eller som är förenklat. Varenda ord passar perfekt in och förmedlar någonting. Från första sidorna sätts en speciell stämning. Det är kallt, mörkt, blött och skitigt. Det är ingen vacker miljö, det är inga vackra känslor, det är inga vackra personer.

Boken är snyggt uppbyggd där vartannat kapitel handlar om Leo i nutid, och vartannat handlar om Leo tjugo år tidigare i Salem. Mycket dyker upp efterhand, här och där, men får sin förklaring senare. En del kring Leos uppväxt och framförallt vad som hände efter att han lämnade Salem är inte helt beskrivet, och jag kan tänka mig att det kommer fram i senare böcker i serien. Den här balansen mellan dåtid och nutid är vanlig och det är inte alla som klarar av det, men jag tycker det fungerar alldeles utmärkt här. Boken är skriven i jag-form vilket jag brukar ha svårt för, men det känns alldeles rätt.

I en kriminalroman så finns två viktiga delar. Det ena är att det ska finnas ett brott, en gåta, som någon ska lösa. Det andra är huvudpersonerna, karaktärerna, i synnerhet de som står för att lösa gåtan. I en del kriminalromaner/deckare så är drivet och gåtan det viktiga, i andra är det huvudpersonerna som blir det viktiga.

I Den osynlige mannen från Salem är det historien om Leo Junker som trollbinder mig från början till slut. Egentligen inser jag inte det förrän jag läst ut boken, för jag blir helt fängslad. Jag brukar vilja bli överraskad av slutet på gåtan i en kriminalroman. Det blir jag inte här. Knappt alls faktiskt (utom några detaljer). Men uppenbarligen så spelar det inte så stor roll för mig. Så mycket mer om karaktärerna och om historien tänker jag inte skriva, med risk att avslöja något, men jag gillar hur karaktärerna beskrivs.

En detalj som jag hakar upp mig på är orten Jumkil som spelar roll i handlingen. Är det en fiktiv ort? Eller är det en riktig? Var ligger den? Finns det ett ungdomshem där? Anledningen att jag hakar upp mig på det är att jag i min ungdom bodde en längre period nära Jumkil norr om Uppsala och det stämmer inte alls.

Bara en vecka innan jag läste den här så läste jag Svarthuset av Peter May och jag tycker det finns likheter. Polisman som inte kan jobba, återvänder till sin barndom och… Ja, det finns mer. Språket och miljön skiljer sig men i historiens uppbyggnad. Någon annan som läst bägge?

Jag kommer definitivt att läsa mer om Leo Junker. Men medan jag väntar på det så har jag Den enögda kaninen i bokhyllan. Och så kan jag se fram mot att Christoffer Carlsson kommer till Sundsvall i regi av Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall förstås.

Omdöme: Kallt, blött, mörkt, rått och otroligt spännande om polisen Leo Junker.
Betyg: 5

Några andra som bloggat om boken är Romeo and Juliet, FruEs böckerDöda zonen, Den läsande kaninen och Hanssons blogg.

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus.

Mitt exemplar fick jag av min man i julklapp 2013.

