Den fallande detektiven av Christoffer Carlsson

Natten till Lucia är kall och snöig i Stockholm. I en gränd till Döbelnsgatan hittas endenfallandedetektiven mördad man. Inom kort visar det sig att det är en forskare vid Stockholms universitet, Thomas Heber. Leo Junker sätts tillsammans med sin kollega Gabriel Birck att utreda fallet. Men de har bara precis börjat intervjua Hebers kollegor och undersöka hans arbetsplats när fallet tas ifrån dem. Det verkar som om säkerhetstjänsten har ett speciellt intresse av fallet. Poliserna beordras överlämna allt de har, men Leo behåller en utskrift av Hebers forskningsanteckningar, han har arbetat med ett projekt kring höger- och vänsterextremister och har intervjuat ett antal anonyma personer. När Leo och Gabriel såsmåningom börjar ana vad det är som är så känsligt i Hebers anteckningar är allt redan för sent. Men det kanske alltid varit för sent. Tänk om de där två unga männen med samma sorts t-shirt inte hade mötts på den där festen femton år tidigare i Hagsätra. Hur hade det gått då?

Den fallande detektiven av Christoffer Carlsson har recensionsdatum idag, 20 augusti 2014. Det är den andra delen i serien om Leo Junker, där den första heter Den osynlige mannen från Salem (2013). Christoffer Carlsson är nydisputerad kriminolog från Stockholm som debuterade som författare 2010 med Fallet Vincent Franke.

Jag hade i stort sett inga förväntningar när jag tidigare i år läste Den osynlige mannen från Salem, och blev helt överrumplad för den var fantastiskt bra. Med andra ord hade jag väldigt höga förväntningar på den här boken. Så där lite skrämmande höga, så jag drog mig för att läsa den trots att jag fått ett förhandsexemplar skickat till mig från förlaget.

Redan efter några sidors läsning i boken så började jag lugna mig och mindes återigen varför jag gillar den här serien så otroligt mycket. Den fallande detektiven är riktigt bra svensk kriminallitteratur! De som påstår att deckare är dåligt skrivna borde absolut läsa det här.Jag älskar språket i Den fallande detektiven (som jag också gjorde i Den osynlige mannen från Salem), det finns något i formuleringarna och bildspråket som gör att jag sugs in i miljön omedelbart. Det är en nerv och en exakthet i uttrycket som talar direkt till mig och som gör att jag finner alltihopa så spännande att jag vill läsa vidare.

Historien är fascinerande och hela frågeställningarna är mycket aktuella. De extrema miljöer som Heber forskar om och som beskrivs i boken är skrämmande på så många plan. Det lyckas verkligen författaren få fram, utan att överdriva eller demonisera personerna. Men det som skrämmer mig ännu mer är när jag googlar och hittar dessa miljöer i verkligheten. Då går det kalla kårar hos mig.

Christoffer Carlsson är också bra på att beskriva miljöer. Framförallt är det kylan och vinterkänslan som jag tänker på (och noterar att det inte är samma årstid som i förra boken), men även de fysiska Stockholmsmiljöerna. Mina arbetsår i Stockholm räcker för att jag ska känna mig ”hemma” i miljöbeskrivningarna och lite extra ler jag när han rör sig ute på campus där jag jobbade (och jag antar att Christoffer själv jobbar).

Historien i Den fallande detektiven är mera rättfram än den i Den osynlige mannen från Salem. Den är heller inte lika mörk och inte lika ”mystisk”, men det mörka finns där ändå i bakgrunden. Jag gillar att boken har likheter i berättarstil och stämningar men att författaren ändå vågar göra på ett delvis annat sätt.

I en deckare så har vi då frågan om ”mysteriet” och ”gåtan”. Det här är förstås väldigt långt från en pusseldeckare, och det är inte ”mysteriet” som fängslar mig. Men exakt vad det är som ska hända lyckas jag faktiskt inte lista ut. När det väl står klart så börjar jag ana vem som är central för att det ska hända (även om det finns några möjliga personer i samma miljö). Lite kryptiskt där, men det är svårt att beskriva utan spoilers.

I mitt tycke är Christoffer Carlsson en av de bästa svenska deckarförfattarna just nu. Jag väntar ivrigt på nästa bok i serien! Och dessutom har Christoffer själv på Instagram lovat att nästa del kommer snabbare 😉

Omdöme: Kallt, rått och in i märgen skrämmande om det extrema och det alldeles vanliga.
Betyg: 5

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus
Förlag: Piratförlaget

Mitt exemplar är ett förhandsexemplar från förlaget. Tack för det!
Utläst 4 augusti 2014.

11 kommentarer

  1. Jag kan inte vänta tills jag får hem den här boken! Den osynlige mannen från Salem var så förbaskat bra och jag ser verkligen fram emot denna 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.