toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday har The Broke and the Bookish satt temat till Top Ten Books I Read In 2014 (Overall, By A Particular Genre, 2014 Releases). Hm – ärligt talat känns det här på tok för tidigt att lista, jag hoppas ju faktiskt hitta några riktiga guldkorn de dagarna som är kvar av året! Hittills har jag delat ut 10 stycken betyg 5 så det gör det hela lite enklare.

Så här långt ser listan ut så här. Faktum är att jag nog ändrat åsikt lite när tiden gått om man jämför med listan som jag gjorde i juni. Ett problem är nog att deckare och spänningslitteratur får 5:or på andra grunder än andra typer av böcker. Ett annat är att jag i efterhand faktiskt minns intrycket av en del som fått betyget 4+ bättre än en del som fått betyget 5!

10. Sommaren utan regn av Maggie O’Farrell
9. Den fallande detektiven av Christoffer Carlsson
8. A Dark and Twisted Tide av Sharon Bolton
7. Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson
6. Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg
5. Tiggarflickan av Alice Munro
4. Kaninhjärta av Christin Ljungqvist
3. Vi kom över havet av Julie Otsuka
2. Den osynlige mannen från Salem av Christoffer Carlsson
1. Där framtidens fötter vandrar av Mattias Edvardsson

