Tisdagstrion v. 17: Böcker som jag tror/vet skulle tåla en omläsning

Från Ugglan & Boken: Varje tisdag kommer jag att publicera en trio böcker på ett visst tema, och du är varmt välkommen att delta! Knåpa ihop din egen trio, lämna din länk här i kommentarsfältet och hoppa runt på andra deltagares bloggar och ta del av spännande tips. Alla teman finns bestämda i förväg och går redan nu att läsa här (och via länk på Ugglan & bokens startsida). 

I veckans Tematrio handlar det om omläsning. Det är något som jag inte alls sysslar med numera, så bara temat är lite knepigt för mig. När jag var yngre läste jag om en del, och jag hade mina comfortreads. Men i och med barnen har jag faktiskt läst om en del böcker när de var yngre.

  1. Den gula hästen av Agatha Christie. På den tiden (i vuxen ålder) när jag behövde trygg läsning och valde något välkänt så blev det ofta någon av de Agatha Christie som vi har i hyllan. Det här var en av dem. Huruvida det är en av hennes bättre ska jag låta vara osagt, men den får symbolisera den omläsningen.
  2. Harry Potter. Jag läste Harry Potterböckerna när de kom ut, och tyckte mycket om dem. Några år senare så läste jag hela serien högt för barnen, och de höll verkligen för omläsning. Jag upptäckte t.o.m. nya saker när jag läste högt som jag inte tänkte på första gången.
  3. Sven Nordqvists böcker om Pettsson och Findus. Vet inte hur många gånger vi läste dem när barnen var små, men de höll för både vuxna och barn. Inte minst för de fantasifulla illustrationerna. Jag ger dem nu till mina syskonbarn och hoppas få läsa för dem också.

13 kommentarer

  1. Harry Potter ja, så klart. Det är böcker som jag faktiskt kunnat tänka mig att läsa om.

    Gilla

  2. Harry Potter-serien läste jag aldrig klart i första rundan så där kunde jag tänka mig en omläsning av samtliga delar. Agatha Christie är alltid värd att läsas om igen. Böckerna om Pettsson och Findus har jag aldrig läst.

    Gilla

  3. har inte läst Harry Potter. men jag hörde Stephen Fry läsa Harry Potter and the Philosopher´s Stone. helt fantastiskt. Greven av Monte Cristo har jag läst och sedan läst om högt för barnen. andra gången var det rena läsfesten

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.