Årets läsupplevelser 2017

Dagens andra summering blir en egen utformad bloggsummering. På det personliga planet har det hänt mycket 2017, det har varit ett händelserikt år. Men här är det bloggen och läsandet som är i fokus.  Det har jag gjort några år tidigare och här kan ni hitta 2016201520142013 och 2012. Det blir mina helt personliga kategorier, några favoriter i repris, några helt nya.

Läsande

Antal lästa böcker: 80
För mig känns 80 böcker som lite, men å andra sidan så är det faktiskt 9 mer än förra året.

Antal sidor lästa: 28 616 sidor
Det här har jag inte räknat förut så det ska bli intressant att se hur det utvecklas över åren.

Månader med flest/minst lästa sidor:
Flest: April 4368 sidor
Minst: Februari 1289 sidor
Februari ”brukar” vara månaden med minst antal sidor (på andra plats där var december – oväntat). I april var jag och maken på sol- och lässemester en vecka, så det förklarar att den månaden ligger i topp.

Kvinnliga/manliga författare:
47 / 31 . Klar dominans av kvinnliga författare i år igen.

Årets bästa bok: Som redan framgått av min årslista så har jag även i år Elin Olofsson i topp – årets bok heter Krokas.

Årets nya favoritförfattare: Elin Säfström förmår att skriva humoristisk och spännande ungdomsfantasy.

Årets deckare: The Dry av Jane Harper hade allt jag vill ha av en deckare. Språket, miljön, karaktärerna och förstås spänningen.

Årets svenska deckardebut: Annabelle av Lina Bengtsdotter var en imponerande debut och jag ser fram mot att läsa mer av henne.

Årets avslutande del: Den tunna blå linjen av Christoffer Carlsson. Tack för en fantastisk serie om Leo Junker som höll kvaliteten hela vägen.

Årets överraskning: Jag hade börjat tröttna på Erica och Patrik, men så kommer Camilla Läckberg med en bok som Häxan och jag blev helt tagen.

Årets pudel: Att jag faktiskt läst flera böcker inom genrerna skräck och historisk fiktion och faktiskt gillat dem!

Årets ”leva kvar”: De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru. Det finns mycket att säga om den här boken, men jag har inte orden för det.

Årets svenska debut: Manglade dukar och vikta servetter av Ewa Klingnberg var en positiv överraskning. Riktigt bra svensk feelgood och jag längtar efter nästa bok.

Årets obehagligaste: Hon som vakar av Caroline Eriksson. Och när det gäller böcker så är obehagligt bra 😉

Årets återseende: Det var vi av Golnaz Hashemzadeh Bonde. Som jag har väntat sen Hon är inte jag.

Årets feelgood: För oss är natten ljus av Christoffer Holst. Jisses vad han kan skriva feelgood!

Årets besvikelse: Jag och Grace av Anthony Doerr klickade inte på en enda punkt, trots att jag gillade hans Ljuset vi inte ser.

Årets event: Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall. Jag klev av styrelsen för det här evenemanget men kunde ändå närvara en av kvällarna. Och vilken kväll det blev!

Årets författarmöte: Caroline Eriksson på Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall – tack för allt fint du sa.

TV och film

Antal sedda filmer: 46 (som jag inte sett tidigare).
Några färre än förra årets 51.

Antal avslutade säsonger av TV-serier: 21
Även detta något färre än förra årets 26.

Årets bästa film: Lion

Årets bästa TV-serie: Big Bang Theory, säsong 9

Årets filmatisering av bok: Dolda tillgångar (Hidden Figures). Hur den står sig i förhållande till boken vet jag inte. Men det var en mycket bra film!

Årets beroendeframkallande TV-serie: Nashville. Maken och jag kan inte få nog av den här serien.

Årets TV-serie för hela familjen: Castle. Även om det gick snabbt utför de sista säsongerna har vi haft svårt att hitta något som ersätter den serien.

Årets återseende: Gilmore Girls. Även om Gilmore Girls – A Year in the Life inte var så bra som jag hoppades var det ändå ett återseende. Och innan dess hade vi i alla fall sett om säsong 1.

Musik

Lite mer musik har det blivit på bloggen, fast inte så många så att det avspeglar hur mycket jag lyssnar på musik. När vi skaffade Spotify under året så breddade jag mitt lyssnande på ett oväntat sätt även om det inte syns när jag ska ranka året.

Årets låt: Miss me more med Kelsea Ballerini

Årets skiva: Rodeo med Jill Johnson

Årets konsert: Jill Johnson på Skuleberget, augusti 2017.

Årets upptäckt: Alla dessa fantastiska countryartister!

Avslutande reflektioner.

Årets blogghändelser:  369 inlägg. WordPress säger 71 320 visningar och 44 874 besökare. Siffror som glädjande nog ökar för varje år.
I år 2434 kommentarer. Mitt mest lästa inlägg under 2017 var ett om tio bra danska och norska TV-serier. Överhuvudtaget ligger inläggen om norsk litteratur och TV högt vilken glädjer mig extra.

Att läsa är helt fantastiskt och med bloggandet så öppnas helt nya litterära världar och jag får chans att kommunicera med andra lika boktokiga som jag. God fortsättning till er alla!

10 kommentarer

  1. Kul att läsa 🙂 Vad roligt att du har fallit för Elin Säfström! Jag ser mycket fram emot en tredje del om Tilda. Och så får din lista mig att inse att om jag inte för Det var vi i födelsedagspresent, så måste jag åtgärda det pronto 😉

    Gilla

  2. Intressant sammanfattning! Det är många upplevelser som vi delar ser jag. Roligt att du också tvingats tänka om när det gäller genres som tidigare varit helt ointressanta, det hände mig minst två gånger under 2017. Om jag skulle välja årets bästa bok så blir det nog Anyurus bok, eftersom jag tycker att den är så unik och fantastisk på så många sätt. Jag förstår inte hur man kan skriva så bra. Å andra sidan är jag inte särskilt sugen på att läsa hans nästa bok, mest för att den senaste sög musten ur mig totalt, jag vet inte om jag skulle vara redo för en lika jobbig läsupplevelse, hur fantastisk den än är. Men kanske om några månader 😉

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.