Från det svenska förlagets hemsida: Australien härjas av en svår torka och invånarna i den lilla avfolkningsorten Kiewarra tvingas dagligen fatta desperata beslut på grund av vattenbristen. Under mystiska omständigheter tar Luke Hadler livet av sin familj och sedan sig själv. Poliskommissarie Aaron Falk kommer tillbaka till sin barndoms hemtrakter för att närvara vid begravningen. Luke var hans bäste vän, men de delade även en mörk hemlighet.
Under århundradets värsta torka börjar Falk ifrågasätta vad som verkligen hände med Luke. Han bär på en bestämd känsla av att något inte stämmer – men ju mer han nystar i fallet, desto mer börjar gamla sår att blöda. Sedan länge begravda lögner tar sig upp till ytan, och Falk tvingas konfronteras med sina egna värsta minnen.

The Dry av Jane Harper kom ut 2016. På svenska kommer den i maj 2017, under namnet Hetta. Jane Harper är en brittisk journalist och författare som levt större delen av sitt liv i Australien. The Dry är hennes debutroman och redan manuset är prisbelönt.

När jag i Top Ten Tuesday skulle göra en lista på böcker jag såg fram mot 2017 och surfade runt så stötte jag på The Dry. Eftersom jag har en förkärlek för Australien och det här dessutom lät mycket spännande så åkter den upp på min önskelista. Vid ett besök i Stockholm så stod den i bokhandeln bland nyheter på engelska och jag kunde inte låta bli att inköpa den som present till mig själv.

The Dry är en riktigt bra spänningsroman helt i min smak. Jag gillar språket, där Jane Harper med liknelser och små antydningar bygger upp en fantastisk stämning. Läsandet flyter utan att jag hakar upp mig på någonting, den är lättläst samtidigt som jag njuter av läsningen. Efter att ha haft trögt med läsningen så blev det här en bok som jag verkligen längtade efter att läsa när jag kom hem.

Ända sedan vi var i Australien 1991 så har jag fascinerats av det landet, dess blandning av karghet och lummighet, australiensarnas mentalitet, ja allt. Och naturligtvis så bidrar det till att jag uppskattar The Dry, för det är en mycket målande beskrivning av en trakt ”in the middle of nowhere” under en torrperiod. Skrämmande bara det. Man känner nästan sanden knastra mellan tänderna. Sen lyckas Jane Harper använda miljön för att bygga upp spänningen mellan karaktärerna.

Även karaktärerna lyckas Jane Harper med. Oavsett om det är en levande huvudperson (som Aaron), en bikaraktär eller en avliden så lär man gradvis känna personerna, samtidigt som det efterhand visar sig att allt inte är som det verkar på ytan.

Mysteriet sker i två tidsperioder, och jo, det finns kursiva stycken (för er som irriterar er på sånt) för dåtiden. Fast det är ändå så bra gjort, för det handlar mer om känslor, och hur karaktärerna är. Som läsare får man också veta mer än Aaron, men det tycker jag snarare tillför något till läsningen. Jag upplevde The Dry som en bladvändare, och kunde alls inte lista ut alla vändningarna. Det är många trådar men allt kommer ihop så snyggt utan att kännas krystat.

Jag fick lite samma känsla som när jag läste Belinda Bauers första, att det här är en författare med potential att bli en favorit för mig bland deckarförfattare. På Goodreads så är det här angivet som den första boken i en serie, vilket verkar lovande. Oavsett om det blir fler böcker om Aaron eller inte så kommer jag att spana efter nästa bok av Jane Harper.

Omdöme: Välskriven bladvändare i en fascinerande miljö.
Betyg: 5

Mer om boken på svenska kan du läsa här och här, och den engelska här och här.
Förlag (mitt exemplar): Little Brown

Mitt exemplar var relativt nyköpt.
Utläst 14 mars 2017.

