Så här på 2016 års första dag vill jag summera bokåret 2015.
Det har jag gjort några år tidigare och här kan ni hitta 2014, 2013 och 2012. Det blir mina helt personliga kategorier, några favoriter i repris, några helt nya.

Antal lästa böcker: 100
Jag trodde inte jag skulle nå 100 böcker eftersom jag jobbat heltid hela året. Men en sjukskrivning i december fick den effekten.

Månader med flest/minst lästa sidor:
Flest: Juli 4773 sidor (runner up December med 4355 sidor)
Minst: Februari 2012
Samma fördelning som förra året!

Kvinnliga/manliga författare:
58 / 37. Klar dominans av kvinnliga författare i år igen.

Årets upplevelse: När hundarna kommer av Jessica Schiefauer.. Både språkligt och historiemässigt var det här årets höjdpunkt.

Årets nya favoritförfattare: Katarina Wennstam. Efter tre lästa böcker så väntar jag nu ivrigt på hennes nästa bok.

Årets deckare: Bränd himmel av Gillian Macmillian. Det ovanligt att jag berörs så mycket av en deckare som jag gjorde av den här.

Årets kärleksfullaste: Min pappa Ann-Christine av Ester Roxberg. Att hon älskar sin pappa är det ingen tvekan om.

Årets feelgoodförfattare: Liane Moriarty. Bara en bok läst, men det kommer säkert att bli fler.

Årets överraskning: Ensamfjäril av Gabriella Ullberg Westin. Erotic Crime? Kände mig högst skeptisk. Men boken var riktigt bra. Och Gabriella visade sig dessutom vara en trevlig och generös person.

Årets ”leva kvar”: De försvunna av Caroline Eriksson. Den obehagliga stämningen i den här psykologiska thrillern är riktigt bra.

Årets svenska debut: Den åttonde dödssynden av Rebecka Edgren Aldén. En imponerande svensk deckardebut.

Årets uppföljare: Vita spår av Emelie Schepp. När någon debuterat med en riktigt bra bok så är det alltid lite läskigt att börja läsa del två. Men här blev det en riktig bladvändare, och faktiskt ännu bättre än den första boken.

Årets obehagligaste: Dit drömmar färdas för att dö av Mattias Edvardsson. Verkligheten överträffar dikten. Alltid.

Årets besvikelse: Jag har haft ett fantastiskt läsår för jag har inte delat ut en enda 1:a eller 2:a i betyg! Lägst betyg, 3-, fick Insurgent av Veronica Roth. Men besvikelsen får nog bli Us av David Nicholls, där en favoritförfattare inte alls levde upp till mina förväntningar.

Årets filmatisering av bok: En man som heter Ove. Jag som trodde jag skulle bli besviken! Runner-up är Insurgent och Mockingjay-1 för i bägge de fallen tycker jag filmatiseringen är bättre än böckerna.

Årets författarmöte: Författarna som var med på Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall. Allra mest Elly Griffiths med man som var trevlig(a) och personliga när vi pratade före och efter själva författarmötena. Att lyssna på henne, Peter James och Adam Sarafis på den Internationella kvällen var speciellt.

Årets blogghändelse: Totalt sett har jag postat 380 inlägg och haft 54 000 träffar. Ska man räkna antalet ”träffar” på ett inlägg så är det av årets inlägg min recension av Lycke av Mikaela Bley som ligger högst. Fast flest träffar har fortfarande mitt inlägg från 2013 om norska författare!

Att läsa är helt fantastiskt och med bloggandet så öppnas helt nya litterära världar och jag får chans att kommunicera med andra lika boktokiga som jag. God fortsättning till er alla!