2016-typography-9Onekligen har det hänt mycket under 2016 men fokus på bloggen får ändå bli en personlig summering av bloggåret 2016.

Det har jag gjort några år tidigare och här kan ni hitta 20152014, 2013 och 2012. Det blir mina helt personliga kategorier, några favoriter i repris, några helt nya.

Läsande

Antal lästa böcker: 71
Det lägsta antalet sen 2011, vilket beror mest på att jag varit oändligt trött, samt att det hänt så många andra saker i livet.

Månader med flest/minst lästa sidor:
Flest: Juli 3783 sidor
Minst: Juni 1362 sidor
Mest i juli som vanligt men lite oväntat med juni som minst. Men det var då vi flyttade.

Kvinnliga/manliga författare:
53 / 29 . Klar dominans av kvinnliga författare i år igen.

Årets upplevelse: Gånglåt av Elin Olofsson läste jag redan i januari, men den stod sig hela året. Elin Olofsson har ett fantastiskt språk och ett unikt sätt att fånga den svenska naturen och mentaliteten.

Årets nya favoritförfattare: Christoffer Holst hann jag med två böcker av under 2016. Bra svensk feelgood och jag kommer att hålla utkik efter fler böcker av honom.

Årets deckare: Här är det lite knepigt. Om man ska lyssna på författaren själv så är det här inte en deckare. Men Svenska Deckarakademin tycker det är det. Eugen Kallmanns ögon av Håkan Nesser var i alla fall den mäktigaste läsupplevelsen i deckargenren om än inte den mest fartfyllda.

Årets ”borde bli film”: Mambo i Chinatown av Jean Kwok bara måste bli film. Jag skulle se den omedelbart bums.

Årets överraskning: Det här året har bjudit på en del överraskningar och lite svårt är det att kora en segrare. Men den första som dyker upp i huvudet är en fantasy. Jag brukar inte alltid vara så såld på fantasy men Odinsbarn av Siri Pettersen var i min smak.

Årets ”leva kvar”: Miira av Eija Hetekivi Olsson. Hennes debut Ingenbarnsland har levt kvar i mig länge, men jag överraskades ändå av styrkan i uppföljaren Miira.

Årets svenska debut: Spåren vi lämnar efter oss av Pernilla Ericson. Det är inte så lätt att slå sig in på spänningsmarknaden, men jag tycker Pernilla Ericson gör det mycket bra.

Årets uppföljare: Springpojken av Gabriella Ullberg Westin var en mycket bra del två. Jag ser fram mot nästa del, Fixaren, under 2017.

Årets obehagligaste: Sju dagar kvar att leva av Carina Bergfeldt. Återigen – verkligheten ÄR obehaglig!

Årets återseende: Harry Potter och det fördömda barnet av J K Rowling, John Tiffany och Jack Thorne. Jag förhöll mig mycket skeptisk till en Harry Potterbok så här långt efter succéserien. Men de har verkligen lyckats!

Årets skräck: Sjuka själar av Kristina Ohlsson. Jag brukar hävda att jag alls inte gillar att läsa skräck. Men när Kristina Ohlsson ger sig in i en ny genre så upphävs alla lagar.

Årets besvikelse: En enda 1:a delade jag ut, och det är ju tur. Jävla John av Eva Dozzi var inte alls en bok i min smak.

Årets event: Svenska Deckarfestivalen. Det är ett fantastiskt arrangemang som vi har här i Sundsvall. I år var det många välkända och intressanta författare på besök, inte minst Gard Sveen och Jørn Lier Horst från vårt fina grannland.

Årets författarmöte: Simona Ahrnstedt som pratade i januari på Vängåvans bokhandel. Härligt ärligt och underhållande. Hon tog bild och bloggade om det sen 😉 Bilden har jag lånat från hennes blogg.

img_0549-e1453982219882-300x400Hedersomnämnande får också Elin Olofsson och Gabriella Ullberg Westin som alltid är så positiva och generösa när man möter dem.

TV och film

I år har jag också ökat antalet inlägg om TV och film så här kommer några kategorier i den genren.

Antal sedda filmer: 51

Antal avslutade säsonger av TV-serier: 26

Årets filmatisering av bok: The Martian. Ett unikt fall av filmen överträffar boken.

Årets beroendeframkallande TV-serie: Skam. Började året med Big Bang Theory men Skam kom starkt på slutet.

Årets TV-serie för hela familjen: Castle. Har blivit en kvällstradition och familjetid.

Årets återseende: Friends. Att se den med barnen som fattar humorn. Bara en sån sak.

Musik

Trots att låttexter också är berättande så skriver jag sällan om det på bloggen. Kanske något att fundera på inför 2017. Här kommer i alla fall några få saker för årssummeringen. Tyvärr är det något enhanda just i år 😉

Årets låt: The Night I Cry med Jill Johnson

Årets skiva: For You I’ll Wait med Jill Johnson

Årets konsert: Jill Johnson i Tonhallen, Sundsvall 8 oktober

Avslutande reflektioner.

Årets blogghändelser: 377 inlägg. WordPress säger 52 354 visningar och 30 731 besökare. 2585 kommentarer. Mitt mest lästa inlägg är fortfarande ett från 2013 om tio norska författare. Av årets inlägg ligger recensionen av Björnstad av Fredrik Backman i topp.

Att läsa är helt fantastiskt och med bloggandet så öppnas helt nya litterära världar och jag får chans att kommunicera med andra lika boktokiga som jag. God fortsättning till er alla!

