Folk med ångest av Fredrik Backman

Från förlagets hemsida: ”Folk med ångest” är en orimligt stökig komedi om ett gisslandrama på en lägenhetsvisning, där en misslyckad bankrånare låser in sig med en överentusiastisk fastighetsmäklare, två bittra Ikea-missbrukare, en elak mångmiljonär, en sorgsen tant, en höggravid kvinna, en jobbig jävel och ett kaninhuvud. Till slut ger rånaren upp och släpper alla i gisslan, men när polisen stormar lägenheten är den…tom. I en serie dysfunktionella vittnesförhör efteråt får vi höra allas version av vad som egentligen hände, varpå ett klassiskt pusselmysterium utvecklar sig kring frågorna: Hur lyckades rånaren fly? Varför är alla så arga? Och vad är det egentligen för FEL på folk nuförtiden?

Folk med ångest av Fredrik Backman hade recensionsdag 3 maj 2019. Fredrik Backman är en svensk författare som debuterade 2012 med En man som heter Ove, som gjort succé och även filmatiseras. Fredrik Backman har totalt kommit ut med sju böcker och två noveller. Fem av hans böcker har nått New York Times bästsäljarlista och de har översatts till fler än 40 språk. Folk med ångest är hans sjunde roman.

Jag fick ett mejl från förlaget som undrade om jag var intresserad av att läsa Folk med ångest. Ja, den frågan fanns det ju bara ett svar på: JA! Det här är en av de böcker jag sett fram mot mest 2019.

Folk med ångest är, precis som reklamen säger, en ”stökig” roman. Den har en struktur som ingen annan, och jag tvivlar på att någon annan än Fredrik Backman skulle komma undan med det. Men det gör han. Efter en något trög start i berättelsen så är jag snart lika fast som jag brukar vara. Det är något i Fredrik Backmans sätt att formulera sig som träffar mig rätt i maggropen. Folk med ångest handlar om att vara vuxen, att vara förälder, att överleva vardagen och framförallt att överleva tomrummet som blir när någon älskad lämnar oss. Det är helt fantastiskt träffsäkert formulerat. På slutet sitter jag där med tårarna i ögonen igen, efter att ha både fnissat, skrattat och berörts på vägen.

Språkligt så har Fredrik Backman sin alldeles egna stil och i Vi mot er så tyckte jag det blev för mycket med det repetitiva och hans liknelser. Efter en viss uppstartssträcka så fungerar det mycket bättre i Folk med ångest.

Berättelsen i Folk med ångest känns i början som att den går hit och dit och det är svårt att se den röda tråden. Ändå så knyts alla trådar ihop på slutet på ett snyggt sätt. Jag tycker om karaktärerna i Folk med ångest, de är så vardagliga och verkliga, med den ångest för det dagliga livet som jag tror många går omkring och bär på. Av alla karaktärerna så tycker jag Jim och Jack får lite väl mycket plats, men på slutet blir det tydligare varför.

Jag brukar inte fundera så mycket på omslag, men i det här fallet gör jag det. Omslaget andas komik och buskis. Är det budskapet man vill ha fram? Nu var det ingen tvekan om för mig att författarnamnet räckte för att jag skulle vilja läsa boken, men annars tror jag omslaget hade avskräckt. Det gör inte boken rättvisa.

Trots att inledningen av Folk med ångest var lite trög, och den hade sina svaga sidor, så får den ändå betyget 5-. En bok som berör mig så starkt och stämmer så bra till slut är det svårt att ge något annat betyg.

Omdöme: Berörande och underbart slagfärdigt om att vara vuxen och bara försöka få ihop vardagen.
Betyg: 5-

Bloggat om boken har C R M Nilsson, Enligt O, Romeo and Juliet, Vargnatts bokhylla, Johannas deckarhörna, och dagarna går och Just nu just här

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Forum
Sidor: 356
Betyg på Goodreads: 4,37 baserat på 197 betyg
Hur jag fick tag på den: Recensionsexemplar från förlaget
Utläst 25 maj 2019.

3 kommentarer

  1. En femma alltså. Jag är nog egentligen inte förvånad. Backman har en förmåga att tala direkt till hjärtat. Får nog ta och läsa den snart.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.