Från förlagets hemsida: En varm sommarnatt försvinner sjuttonåriga Annabelle från det lilla samhället Gullspång, på gränsen mellan Västergötland och Värmland. Hennes föräldrar är utom sig av oro, lokalpolisen står handfallen och Missing people letar förgäves. 
Kriminalinspektör Charlie Lager skickas dit tillsammans med sin kollega. Hon är utredare vid Nationella operativa avdelningen, en skicklig polis som i arbetet funnit de rutiner som hennes kaotiska inre behöver. Hon värjer sig, vill inte åka, men gör till slut som alltid: följer order. Det blir en resa bakåt i tiden. Hon tvingas återvända till platsen hon lämnade när hon var fjorton, ett förflutet och en barndom som hon gjort sitt bästa för att fly från. Väl där väcks minnena till liv. Av att växa upp där valmöjligheterna är få och drömmen om att ge sig av stark. Av mamman, som var allt det som Charlie är rädd för att bli, alkoholiserad och sjuk.
Medan hon försöker få fram sanningen om vem Annabelle var och vad som hänt henne, gör Charlie skrämmande upptäckter om sin bakgrund. Och hon tvingas möta sitt värsta minne: den gången hon lät en annan människa dö.

Annabelle av Lina Bengtsdotter hade recensionsdatum 27 juni 2017. Lina Bengtsdotter är en svensk författare som är uppvuxen i Gullspång och bor numera i Stockholm. Hon är utbildad lärare i svenska och psykologi och har publicerat en rad noveller i tidningar i Sverige och Norden. Annabelle är hennes debutroman.

Jag får tyvärr erkänna att den här boken först gick ”under radarn”. Det var först när det började dyka upp positiva recensioner på diverse bloggar som jag började bli riktigt nyfiken. Förlaget var vänligt nog att skicka ett recensionsexemplar.

Annabelle är en mycket välskriven och imponerande debut. Det märks att författaren är en van skribent, här finns inga nybörjarmisstag. Berättelsen flyter väl och jag gillar språket. Centralt i en deckare är förstås mysteriet, och här är jag lika imponerad. Historien håller ihop från början till slut, och det finns flera trådar som växer ihop till en helhet.

Trots att mysteriet är snyggt uppbyggt med många bottnar så upplever jag inte detta som en bladvändare i den bemärkelse att jag ”hetsläser”. För mig är det en deckare där orden har betydelse, och den vinner på att man bromsar in lite och funderar över de olika lagren i historien. Sen ska tilläggas att jag på många sätt gillar slutet.

Gullspång framstår som ett praktexempel på en ort i svensk landsbygd som håller på att avfolkas, där människorna är fast i sina relationer till varandra, och där jobben sakta försvinner. Det är smutsigt, det är hopplöst men ändå finns det en stolthet hos människorna. Det är väl beskrivet och miljön blir en stark komponent i berättelsen. Kulturkrocken mellan stockholmarna och den lokala befolkningen bidrar också till att driva historien framåt.

I början kommer jag lite på kant med Charlie som huvudperson. Alltså, hon är välbeskriven och intressant för historien, men hon liknar alltför många andra kvinnliga poliser i svenska deckare. Inget riktat mot just den här boken, men jag är lite less på alla trasiga kvinnor och män som på något sätt missbrukar (sex, alkohol, droger eller vad det nu är) som huvudpersoner i svenska deckare. Som tur är så får man ändå efterhand mer förståelse för henne, även om hon inte är så snäll mot de som bryr sig om henne. Jag hade gärna läst lite mer om Annabelle, nu kommer hon i skymundan av Charlie och hennes berättelse.

Flera svenska deckare jag läst den senaste tiden handlar just om ”hemvändare” och förträngda minnen av hemska händelser. Undrar varför? Slumpen?

Jag vill definitivt läsa mer av Lina Bengtsdotter, men även om jag gillade Charlie Lager som huvudperson så behöver det inte nödvändigtvis bli en serie för att jag ska läsa mer. Om nu nästa bok också handlar om Charlie, hoppas jag att själva mysteriet blir frånkopplat från henne.

Omdöme: Imponerande debut om ånger, svek och vänskap.
Betyg: 4+

Bloggat om boken har Johannas deckarhörna, Just nu just här, och dagarna går, Boktanken, Booze’n’books, Läsa & Lyssna, Fru Es böcker och hyllan

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Forum
Sidor: 314
Betyg på Goodreads: 3,64 beräknat på 61 betyg
Hur jag fick tag på den: Recensionsexemplar från förlaget. Tack för det!
Utläst: 2 augusti 2017

