Francesca av Lina Bengtsdotter

Från förlagets hemsida: Kriminalinspektör Charlie Lager är mitt uppe i en komplicerad utredning i Stockholm när hon får höra talas om tonårsflickan Francesca som för snart trettio år sedan försvann från trakten där hon själv växte upp. Något i det gamla olösta fallet påverkar Charlie och snart plågas hon också av märkliga drömmar om sin mamma Betty och diffusa minnen från uppväxten. Vad betyder drömmarna? Finns det en koppling mellan dem och Francesca?
När vännen Susanne ber om hjälp för att reda upp sitt liv bestämmer sig Charlie för att resa tillbaka till Gullspång. Med sig bär hon mardrömmarna från barndomen och de obesvarade frågorna kring Francescas försvinnande. Men hon upptäcker snart att inte alla i bygden uppskattar att hon börjar gräva i fallet.

Francesca av Lina Bengtsdotter hade recensionsdatum 26 september 2018. Lina Bengtsdotter är en svensk författare som är uppvuxen i Gullspång och bor numera i Stockholm. Hon är utbildad lärare i svenska och psykologi och har publicerat en rad noveller i tidningar i Sverige och Norden. Hon debuterade 2017 med Annabelle, den första i serien om Charlie Lager. Francesca är den andra boken i samma serie.

Jag läste Annabelle när den kom 2017, och tyckte den var riktigt bra så jag hade planerat att läsa Francesca. Så fick jag en fråga om jag kunde tänka mig att intervjua Lina Bengtsdotter på ett besök i Sundsvall. Jag tackade ja och började sedan läsa Francesca.

Francesca är en mycket välskriven och lättläst bladvändare. Läsningen flyter obehindrat, jag gillar både språk och uppbyggnad av historien. Faktum är att jag läste ut boken på två dagar – jag kunde helt enkelt inte låta bli den! Lina Bengtsdotter har en fin berättarröst, och förmår att använda ”hemvändartemat” på bästa sätt. Det finns ett underliggande vemod och ett budskap. Historien är spännande och jag kan inte i förväg förutse vad som ska hända och hur den ska sluta.

Såväl karaktärerna som miljön är väl beskrivna. Karaktärerna är intressanta, och vid avslutad läsning så känns det som att lämna gamla bekanta. Charlie är fortsatt komplex men ju mer man ”lär känna” henne desto mer förstår man som läsare. Det lilla samhället Gullspång tecknas med värme och kärlek, och miljön vävs samman med karaktärerna. 

När jag läste Annabelle så tyckte jag Annabelle fick stå tillbaka för Charlie i historien. Det är inte fallet i Francesca på samma sätt, här går historierna ihop på ett mer jämbördigt sätt. Att de överhuvudtaget går ihop kan man ha åsikter om, men faktum är att det inte störde mig så mycket som det brukar kunna göra.

Inför intervjun av Lina så funderade jag mycket på Annabelle och Francesca och förstås huvudpersonen Charlie. Jag tycker böckerna genomsyras av ett engagemang för utsatta unga tjejer. Tjejer som inte faller in i den givna ramen, som går sin egen väg, och som för det får ta stryk av omgivningen. Tjejer som mår psykiskt dåligt och har svårt att komma tillrätta med sig själva. Det engagemanget återkommer i böckerna och märks också hos Lina som person. Ett tips – håll utkik i böckerna efter ett tatuerat semikolon som är en symbol för stöd till människor som antingen gått igenom en svår depression, lider av ångest eller självmordstankar,

Det var roligt att intervjua Lina, och det framgick att hon skriver på en tredje bok i serien. Hon berättade en del om innehållet – men det tänker jag inte avslöja här. Att den kommer upp på måste-läsa-listan för nästa år är däremot givet!

Omdöme: Lättläst och välskrivet om utsatthet och utanförskap
Betyg: 4+

Bloggat om boken har Johannas deckarhörna, Kapprakt, Fru Es böckerFeministbiblioteketOlivias deckarhylla, Ewelinas bokblogg och Nilmas bokhylla

Mer om boken kan du läsa här eller här
Förlag: Forum
Sidor: 379
Betyg på Goodreads: 3,75 baserat på 115 betyg
Hur jag fick tag på den: Fick den av en vän
Utläst 26 januari 2019.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.