Klänning för korta kvinnor av Kristina Appelqvist

Handling från förlagets hemsida: När Nina Storm beger sig till det lilla samhället Mjöbäck i Västergötland för att ta hand om prästgården som hon fått ärva av sin moster gör hon ett överraskande fynd. I en av prästgårdens garderober hittar hon en kartong fylld med sedelbuntar.
Det rör sig om flera miljoner. Nina kan inte förstå var mostern fått pengarna ifrån eller varför hon har gömt undan dem.
Innan Nina vet vad hon ska ta sig till kommer kartongen på avvägar. Hon inleder en desperat jakt på den försvunna förmögenheten och tvingas samtidigt hantera en kris på myndigheten där hon är kommunikationschef.
Nina flänger mellan jobbet i Stockholm och prästgården där hon kartlägger sin mosters liv och varifrån pengarna kommer. Men det är först när kollegerna från Stockholm oväntat dyker upp som den stora hemligheten avslöjas.

BokenKlänning för korta kvinnor av Kristina Appelqvist kom ut i januari 2022.

Varför jag läste den: Kristina Appelqvist är en av mina favoritförfattare, och jag har läst alla hennes böcker. När den här nya boken kom från förlaget åkte den direkt upp på läslistan.

Vad jag tyckte om denKlänning för korta kvinnor är en välskriven och lättläst bladvändare. Jag kunde bara inte lägga den ifrån mig, utan sträckläste. Kristina Appelqvist skriver bra, träffsäkert och lättsamt. Hennes ton är humoristisk, och hon vet hur hon ska välja rätt perspektiv. Hela berättelsen har en rapp ton och det händer saker hela tiden. Det är spännande och jag är nyfiken på hur det ska gå, samtidigt som jag njuter av att det inte är det minsta blodigt utan bara klurigt.

Nina och hennes kollegor jobbar på en statlig myndighet och jag vet nog ingen som kan skriva så med glimten i ögat om just det statliga. Jag har vid läsning av Kristina Appelqvists tidigare serier beundrat hennes förmåga att skriva om universitetsvärlden med sådan insikt. Universitetet är också statliga myndigheter, och skildringen i Klänning för korta kvinnor har högt igenkänningsfaktor. Beskrivningen av det statliga regelverket är så pricksäkert och dräpande. Och chefsperspektivet är mitt i prick.

Miljöbeskrivningarna i både Stockholm och i Västergötland är välgjorda. Jag är förtjust i styckena som handlar om film, historia och journalistik, som styckena om Ingrid Bergman och Bang.

Jag gillar karaktärerna i Klänning för korta kvinnor och vill veta mer om dem. I synnerhet så tycker jag om växelverkan mellan personerna, som mellan Nina och Robert. Deras chef Diana tecknas ganska giftigt men jag tycker hon visar en del sårbara sidor också. Men jag kan inte tycka att skildringen av hennes problem (som ibland blir akuta…) är rolig, det är bara tragiskt. Historien drivs av att det pågår en hel del oegentligheter, och här saknar jag karaktärer som väger upp, var är de professionella personerna som brukar finnas på myndigheter, och var är revisorerna?

Jag kommer självklart att vilja läsa de kommande delarna av den här serien. Helst väldigt snart!

Betyg: 4+

Mer info:
Förlag: Piratförlaget
Sidor: 407
Betyg på Goodreads: 3,06 baserat på 17 betyg
Hur jag fick tag på den: Recensionsexemplar
Utläst: 28 januari 2022

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.