12-åriga dottern ska välja bok på engelska, och de hon valt hittills tycker hon antingen är för svåra eller ointressanta. Hon har en gång tagit sig igenom Harry Potter på engelska men det var för att hon läst den på svenska så många gånger;-)
Har ni några tips på lättlästa och intressanta böcker på engelska för en 11-åring? På svenska så gillar hon t.ex. Harry Potter, böckerna om Septimus Heap, Engelsforstrilogin och Rubinröd av Kerstin Gier. Gillar magi blandat med realism. Hon gillar också Sarah Dessen och en del Emma Fagerholms böcker.
Min dotter läste Roald Dahl i den åldern. inte var de lättaste men hon hade läst dem på svenska så många gånger att engelskan flöt. Det kan vars tricket att läsa sånt som man rsedan känner till från t ex film. Jag vet elever som älskade att läsa Astrid Lindgrens bilderböcker och Alfons på Eng…
GillaGilla
Hon har läst en Roald Dahl på svenska, men det är värt att kolla ändå. Hon tog sig igenom HP nr 5 på engelska, men då hade hon läst den på svenska så många gånger så hon väl kunde den utantill
GillaGilla
Jeg har lest serien The Secrets of the Immortal Nicholas Flamel. En slags urban fantasy blandet med mytologi. Kanskje den kan passe? – takk for kommentar på bloggen, forresten:)
GillaGilla
Tack för tipset! Jag skriver upp så får hon kolla:-)
GillaGilla
Kom på Cornelia Funkes serie om spökjägarna. Tror de heter ghosthunters på Eng. Inte så långa och med ett galleri barn som man lär känna. De har femmor läst och gillat.
GillaGilla
Kollade på den och den verkade möjlig. Vi har läst Bläckhjärta men den är ju inte den lättaste…
GillaGilla
Du tenker kanskje på Michelle Pavers serie? Den er veldig bra!
GillaGilla
Jeg kan anbefale klassikeren The dark is rising av Susan Cooper. Den er nummer to i en serie på fem og absolutt den beste.
GillaGilla
Tack för tipset! Ska kolla upp den.
GillaGilla