Sandslott av Niklas Turner Olovzon

Handling från förlagets hemsida: Gemenskapen i Tassby, Dalarna ligger i spillror efter dramatiska händelser något år tidigare. Och byns matriark Liss-Kulla söker fortfarande efter sanningen om en försvunnen thailändsk bärplockare. Samtidigt på svenskön Koh Lanta i Thailand firar en överklassfamilj påsk i paradiset när deras tonårsson försvinner en ovärdersnatt. Han påstås ha drunknat. Men modern Sophie vägrar acceptera att sonen skulle vara död och söker honom över stränder och genom djungel. Har korruptionen på ön något att göra med det som döljer sig bland maktens män i de mörka dalaskogarna hemma i Sverige?

Boken: Sandslott av Nliklas Turner Olovzon har recensionsdatum idag, 29 april 2024.

Varför jag läste den: Jag gillade verkligen Niklas Turner Olovzons debut Isberg, och ville läsa Sandslott. I torsdags var jag på bokreleasen, och fick då också boken. Som jag omedelbart började läsa.

Vad jag tyckte om den: Sandslott är en välskriven och spännande berättelse. Att följa upp en så fantastisk debut som Isberg är inte enkelt, men jag tycker Niklas Turner Olovzon lyckas med det i Sandslott. Framförallt beror det på hans språk och sätt att berätta. Jag tycker helt enkelt att han skriver fantastiskt bra. Han håller en balans mellan att knyta an till personer och händelser från förra boken och att hitta nya vinklar och miljöer. Det blir inte en upprepning av exakt samma koncept, även om man känner igen en del av dragen, inte minst berättartekniskt.

Är Sandslott en spänningsroman? Jo, det tycker jag, om man nu behöver kategorisera. Men som andra författare som står stadigt i miljöbeskrivningar och skriver bra (jag tänker t.ex. på Christoffer Carlsson) så kunde man också kalla det en roman med spänningsmoment. Det är psykologisk spänning med fokus på det som döljer sig under ytan hos människor. En av trådarna i berättelsen är mycket obehaglig, men han frossar aldrig utan fokuserar på vad som händer med människorna. Det är en komplex berättelse, men även om allt inte skrivs ut tydligt så tycker jag trådarna vävs ihop. Förutom att det är något med epilogen som jag inte riktigt begriper.

Ett av skälen till att Niklas Turner Olovzon bygger upp en historia så att det blir intressant är hans karaktärsteckningar. Historien berättas ur tre olika POVs. Två av dem, Liss-Kulla och Elin, fanns med i den centrala berättelsen i Isberg, medan den tredje, Sophie, bara fanns med i utkanten. Alla tre är kvinnor, något som jag inte hade funderat på om det inte hade tagits upp när han intervjuades på releasen. För mig är det här först och främst tre intressanta karaktärer, och på olika sätt kan jag leva mig in i deras berättelser. De är sargade av livet men försöker göra så gott de kan, och hitta överlevnadsstrategier. Antingen har Liss-Kulla mjuknat, eller så har man lärt känna henne bättre. Oavsett har jag lättare att sympatisera med henne nu, kanske beroende på att vi åldersmässigt ligger närmast. Sophie är en mycket intressant karaktär, kanske den allra mest intressanta i mina ögon. Och en av de sorgligaste. De omgivande karaktärerna, främst svenskarna i Thailand, är skarpt och ironiskt tecknade.

Sandslott utspelar sig, precis som Isberg, i två olika miljöer. Den ena är Tassby i Dalarna, och den andra är Koh Lanta i Thailand. Jag har aldrig varit i Thailand, och eftersom miljön var ett av skälen att jag gillade Isberg, var jag lite orolig innan jag började läsa. Men miljön är så levande beskriven att jag tycker mig se den framför mig, och framförallt känna klimatet, med värmen och fukten (som liknar andra länder jag varit i). Och främlingskapet, trots att det är så många från Sverige så att det blir som en egen koloni. Något som jag har svårt att greppa, vad det är som lockar med att bosätta sig så.

Att det planeras en del till i Doldasviten verkar helt klart. Den ser jag fram mot!

Betyg: 4+

Mer info:
Förlag: Bokförlaget Polaris
Sidor: 452
Betyg på Goodreads: Finns inte inlagd än
Hur jag fick tag på den: Recensionsexemplar
Utläst: 28 april 2024

2 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.