April 2024

Dags att summera förra månadens läsning.

  1. Mike Gayle, The Museum of Ordinary People, 342 sidor, Betyg: 4-
  2. Laurie Halse Anderson, Skärvor av minnen, 285 sidor, Betyg: 3-
  3. Simona Ahrnstedt, Ett otänkbart öde, 506 sidor, Betyg: 4
  4. Mason Cross, Ett långt spår av blod, 383 sidor
  5. Katrine Wessel, Rosenträdgårdens hemlighet, 314 sidor, Betyg: 3
  6. Jonas Moström, Rovdjur, 312 sidor
  7. Kristina Appelqvist, Vykort från en bortglömd prins. 374 sidor, Betyg: 4
  8. Maria Adolfsson, Felsteg, 443 sidor
  9. Négar Djavadi, Disoriental, 335 sidor
  10. Pernilla Ericson, Släcka liv, 307 sidor
  11. Niklas Turner Olovzon, Sandslott, 452 sidor, Betyg: 4+
  12. Neil Gaiman, Oceanen vid vägens slut, 219 sidor

Antal lästa böcker: 12
Antal sidor: 4272
Antal sidor i snitt: 356

Antal ljudböcker: 0
Tid lyssnad: 0
Tid lyssnad i snitt: 0

Språk och land
Språk som jag läst på: Svenska: 10, Engelska: 2
Originalspråk: Svenska: 6, Engelska: 4, Norska: 1, Franska: 1
Ursprungsland: Sverige: 6, USA: 2, Skottland: 1, England: 1, Norge: 1, Iran: 1

Om författarna
Kvinnliga författare: 7
Manliga författare: 5
Icke-binära författare: 0
Författare jag inte läst tidigare: 5

Utmaningar
Makeutmaning: 1 (9/10) (The Museum of Ordinary People)
Boktolva: 1 (8/12) (Neil Gaiman)
Hett i hyllan: 2 (9/10) (Ett långt spår av blod, Rosenträdgårdens hemlighet)
Finish That Series: 1 (4/8) (Rosenträdgårdens hemlighet )

Varifrån?:
Recensionsexemplar: 2
Hemifrån – hyllvärmare: 2
Hemifrån – ganska eller helt ny: 2
Lånad som e-bok: 4
Lånad som fysisk bok: 2
Lånad som ljudbok: 0
Läst på webben: 0

Format:
Inbunden: 4
Storpocket/Häftad: 4
Pocket: 0
E-bok: 4
Ljudbok: 0
PDF: 0
Hemsida: 0

Genre
Deckare/spänning/thriller: 6
Skräck: 0
Drama: 4
Feelgood: 0
Romance: 1
Biografi: 0
Fantasy: 1
Science fiction: 0
Historisk fiktion: 0
Dystopi: 0
Non-fiction: 0
Pjäs: 0
Steam Punk: 0
Lyrik: 0

Young Adult: 2
HBQTAi+: 1

Utnämningar
Månadens bästa: Disoriental
Månadens mest spännande: Sandslott
Månadens mysigaste: Ett otänkbart öde
Månadens överraskning: Ett långt spår av blod
Månadens besvikelse: Skärvor av minnen

Kommentarer:
Månadens bästaDisoriental tog mig ovanligt lång tid att läsa, vilket berodde på sättet den är skriven. Men jag tyckte mycket om hur historien, nutiden, fantasi och verklighet vävdes samman. En upplevelse.

Månadens mest spännande: Jag har plöjt deckare den här månaden, och flera spännande. Till slut valde jag Sandslott som är spännande men ändå inte en vanlig deckare.

Månadens mysigaste: Det blev inte mycket läst som var mysigt, så Ett otänkbart öde kammade hem denna utmärkelse. Simona kan skriva romance som är mysig.

Månadens överraskning: Jag hade inga större förväntningar på Ett långt spår av blod i och med vad jag läst om den innan. Men jag tyckte den var överraskande bra.

Månadens besvikelse: Skärvor av minnen hade förutsättningar att vara en bok jag skulle gilla, men vi klickade inte alls.

Allmänt: En ihärdig influensa satte stopp för det mesta, men när den värsta febern gått över så låg jag mer eller mindre konstant i soffan och läste. Så det blev en hel del läst i april, jag är förvånad över hur mycket. Sen har jag mest impulsläst, så det blev inte så mycket läst i utmaningar som var planerat.

Aprilvädret i Sundsvall har mest varit uselt och kallt, förutom i slutet. Så månadens bild blir från Kungsträdgården i Stockholm, där körsbärsblommorna var på väg att slå ut.

En kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.