Nora är en framgångsrik författare och talare, som skriver självhjälpsböcker och denattondetrollbinder sin publik med tips om hur man tar kontroll över sitt eget liv. För det är precis vad hon gjort. Tio år tidigare föll hon sju våningar i ett trapphus och överlevde. Hon beslutade sig sedan för att värdera det som verkligen är viktigt, som sin man Frank och sina barn Albin och Saga. Genom ärvda pengar fick de möjlighet att flytta in i en magnifikt hus, och i området där de bor är Nora centrum på grannträffarna. Men så flyttar en ny kvinna in i grannhuset. Hon heter Klara, är singel, och bor där med sin hund Simba. Hon tycks inte alls imponerad av Nora, utan tvärtom kritisk. Men Noras barn tillbringar mer och mer tid hos Klara, och tystlåtna Saga börjar öppna sig. Det verkar också som om Frank är mer intresserad av Klara än han borde vara. Nora tappar fotfästet, börjar undra vem hon egentligen är och vem hon var innan olyckan. Och vad var det som egentligen hände den där dagen för tio år sedan?

Den åttonde dödssynden av Rebecka Edgren Aldén hade recensionsdatum 17 augusti 2015. Rebecka Edgren Aldén är journalist och andreredaktör för Damernas Värld, och har tidigare varit chef för tidningarna Mama och Family Living. Hon debuterade 2009 med Skriet från kärnfamiljen som hon skrev med Tinni Ernsjöö Rappe. Den åttonde dödssynden är hennes debutroman.

Den åttonde dödssynden är en välskriven psykologisk thriller. Den är mycket lättläst, korta och effektiva kapitel. Språket flyter lätt och bra, och spänningen… ja, spänningen finns där hela tiden! Jag sträckläste Den åttonde dödssynden på en dag, kunde bara inte sluta. Det är en mycket välskriven debut, och det märks att författaren har skrivvana. I den senare delen av boken så upplevde jag att det blev lite tradigt, men jag tror det kan vara en effekt av att jag läste så snabbt och helt enkelt var så trött av att inte kunna sluta läsa…

Det finns många moderna tidsmarkörer i Den åttonde dödssynden. Nora är besatt av hur hon framstår utåt, och i dagens samhälle innebär det förstås att hon är beroende sociala medier. Vilka yttringar det tar sig och effekterna beskrivs väl och effektivt. Föräldraskapets balans med att vara en ”bra mamma” utåt sett och mot barnen, hämta tidigt på förskolan, stötta och förstå barnen, ja, alla funderingar finns där, vilket skapar en hög igenkänningsfaktor. För mig är det ett plus när jag läser en bok.

Den åttonde dödssynden är verkligen spännande. Jag skräms oerhört mycket mer av människors beteende i en bra psykologisk thriller, än av blod och splatter. Det är mycket befriande att läsa en så spännande thriller utan någon poliskaraktär. Då får det mänskliga psyket större spelrum. Det är några trådar mot slutet som knyts ihop lite väl snabbt. Men så kommer det sista kapitlet. Jag kan bara inte sluta tänka på det – mycket obehagligt. Som det ska vara i en bok i den här genren.

Jag ser fram mot nästa bok av Rebecka Edgren Aldén, och hoppas att hon väljer att skriva mer i den här genren, gärna ”stand alones”. Det var Minette Walters styrka en gång i tiden och jag tror det kan bli Rebecka Edgren Aldéns också.

Omdöme: Välskriven skrämmande psykologisk thriller om image, lojalitet och lögner.
Betyg: 4+

Bloggat om boken har Johannas deckarhörna, Mias bokhörna, Ylva kort och gott samt Enligt O.

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Norstedts

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack för det!
Utläst 12 september 2015.

