De ensamma av Anna Kuru

Handling från förlagets hemsidaKiruna, 1975. Efter vårens våldsamma islossning har sommaren kommit, varmare än på många år. Utanför gruvstaden ligger ett ensamt hus längs en lång grusväg. Där bor Carina. Hon är fortfarande tonåring, men med pappan som arbetar hela dagarna och mamman som sjunker allt djupare in i sin sjukdom blir det hon som får ta hand om lillasystern. Ansvaret för familjen vilar på hennes axlar, men Carina vill bara bort därifrån, särskilt efter det som hänt.
På midsommaraftonen tar familjen båten ut på älven för att njuta av midnattssol och harrfiske, precis som de brukar. Men när natten övergår i dag har allt oåterkalleligt förändrats.

Boken: De ensamma av Anna Kuru har recensionsdag idag 6 februari, 2023.

Varför jag läste den: Jag gillade Anna Kurus serie om Allis och Kiruna och ville gärna läsa mer av henne. Jag blev glad när förlaget skickade ett exemplar av De ensamma, och började läsa den rätt snart.

Vad jag tyckte om denDe ensamma är en välskriven och berörande roman. Jag tycker mycket om Anna Kurus sätt att berätta en historia. Det är sparsmakat, och man får som läsare tolka och läsa mellan raderna. Det finns ingenting överflödigt i berättandet, och historien går rätt in i hjärtat på mig. Det handlar om arvets betydelse och hur små händelser kan få förödande konsekvenser.

De ensamma är en spänningsroman, och ledtrådar till vad som hänt dyker upp här och var, men inte förrän jag läst ut boken så står händelseförloppet klart för mig. Jag tycker om spänningsromaner som är mer än sitt mysterium, som berättar en historia om människor, och De ensamma är en sådan. Man lär känna Carina, Sandra, Lasse och Ulla främst genom deras agerande, och de känns som verkliga personer. Det är människor som är sargade av livet, och från att först varit irriterad på deras agerande, så slutar det med att jag har stor sympati för dem. Slutet berör starkt och jag får tårar i ögonen. Livet alltså.

I alla Anna Kurus böcker så spelar naturen en stor roll, ja, den är som en egen karaktär. I De ensamma är det först och främst Älven som blir betydelsefull. Jag har stor respekt för vattnets kraft, men fascineras också av den. I De ensamma är den både skrämmande och en trygghet. Det finns få författare som kan beskriva naturen så väl som Anna Kuru.

Jag kommer att hålla ögonen öppna efter nästa bok av Anna Kuru, för jag vill läsa mer.

Betyg: 5-

Mer info:
Förlag: Modernista
Sidor: 173
Betyg på Goodreads: För få betyg satta
Hur jag fick tag på den: Recensionsexemplar
Utläst: 1 februari 2023

7 kommentarer

  1. Föga förvånande så tyckte du som jag 🙂 Jag har redan skrivit mitt inlägg, men det publiceras inte förrän om några veckor. Det är lite läskigt att se att vi ofta har reagerat på samma sak på samma sätt.

    Gilla

  2. Din recension och Anna Kurus svar på mitt inlägg om romaner som skildrar landets nationella minoriteter får mig att vilja läsa hennes senaste roman. Sparsmakat språk och levandegjorda miljöbeskrivningar hamnar högt på min urvalslista.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.