Bokstaven FI Enligt Os kvinnoalfabet har turen kommit till bokstaven F.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på F?

Marilyn French gjorde starkt intryck på mig när jag läste några av hennes böcker för många år sedan. I synnerhet fascinerades jag av Women’s Room (Kvinnorummet).

2. Lyft fram ett kulturellt verk på F. Det kan vara en bok, en film, en sång, en dikt, en tavla, en pjäs, en musikal eller något annat. Kravet är att det är en kvinna som står i centrum och gärna en kvinna som skapat verket.

Här väljer jag filmen Fame från 1980, som sedan även blev TV-serie. Den handlar visserligen om en grupp tonåringar, både män och kvinnor, men när jag såg den i tonåren så var det framförallt Irene Caras Coco som gjorde störst intryck. Driv och passion i att göra det man brinner för.

3. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på F vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

En sångerska som jag gärna lyssnar på är danska Fallulah. Jag upptäckte henne genom signaturmelodin till TV-serien Lykke.

4. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på F som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Jag har svårt för det där med ”förebilder”. Det finns personer som jag beundrar för något de gjort, men ingen är ofelbar. De flesta jag beundrar finns i min närhet, och de vill jag inte hänga ut på bloggen. Så först tänkte jag Fega ur här. Men så kom jag på en person som i alla fall gör ett väldigt gott intryck och det är Magdalena Forsberg. Målmedveten, positiv men också ödmjuk. Ja, och så är hon ju från den här regionen 😉

