När Anna får drömjobbet på livsstilsmagasinet Suzanna träder hon in i en värld hon tidigare bara sett på håll. Glammiga galor, gratisprylar och uppmärksamhet. Chefredaktören Diana Gray är en före detta dokusåpadiva och nu populär influencer, med stor karisma och många kändisvänner. Anna dras som i en virvelvind med i Dianas stjärnglans. Tills hon förstår att något är allvarligt fel på det nya jobbet. Redaktionen lider av en omänsklig stress och Diana ljuger och manipulerar.

Vad är det Diana till varje pris inte vill avslöja? Det hela utvecklar sig till ett spel på liv och död, och insatserna visar sig vara högre än Anna någonsin kunnat föreställa sig.

Deadline av Rebecka Edgren Aldén hade recensionsdatum 21 september 2020. Rebecka Edgren Aldén ärjournalist och har tidigare arbetat på Damernas Värld, Mama och Family Living. 2009 kom Skriet från kärnfamiljen som hon skrev med Tinni Ernsjöö Rappe. Hennes debutroman i spänningsgenren, Den åttonde dödssynden, kom ut 2015.

Jag har läst och verkligen gillat Den åttonde dödssynden och Och blomstren dö av Rebecka Edgren Aldén och såg mycket fram mot Deadline. Förlaget var vänligt nog att skicka ett recensionsexemplar.

Deadline är en välskriven bladvändare. Det är en modern thriller som är svår att släppa. Jag läste ut den på en helg, kunde helt enkelt inte sluta läsa. Det märks att Rebecka Edgren Aldén kan mediebranschen på gott och ont. Det är ingen vacker bild som tecknas, den framstår som en bransch där man kliver över andra för att komma fram. Tempot i mysteriet är högt, och jag gillar verkligen sättet som historien berättas. Den börjar med själva natten då något hemskt händer, och den arbetar sig sen både bakåt och framåt, på ett sätt som gör att jag som läsare hela tiden vill veta mer. Riktigt snyggt gjort!

Karaktärerna är väl tecknade men ingen är särskilt sympatisk. Anna är huvudpersonen och läsaren får ta del både av Annas privatliv och arbetsliv, eftersom de är tätt sammanbundna. När tempot och pressen är hög så går Annas prioritering av jobbet ut över familjen. Jag är inte så förtjust i Anna som karaktär, det är något som skaver hos henne. Jag vet hur det är när man drunknar i jobb, tappar perspektivet och inte kan komma ur det ständiga dåliga samvetet och att man prioriterar fel. Jag förstår Annas kval, men jag tycker hon samtidigt beter sig märkligt distanserat till sin familj. I synnerhet hur hon reagerar på två händelser hemma, där hennes äldsta dotter Tess beter sig märkligt. Anna förhåller sig väldigt passiv i de situationerna, som att hon inte kan ta in vad som händer. Historien i Deadline är en sådan som bara kan sluta illa. Det finns en djup tragik i det som Rebecka Edgren Aldén berättar om, och tyvärr ligger det nära verkligheten. I efterhand funderar jag på hur Anna och hennes familj ska kunna leva vidare, hur de ska kunna komma på fötter igen.

Rebecka Edgren Aldén är en riktigt skicklig spänningsförfattare och jag hoppas få läsa många fler böcker av henne!

Omdöme: Bladvändare om konkurrens, avund och utnyttjande.
Betyg: 4+

Bloggat om boken har Johannas deckarhörna och Tofflan.

Förlag: Norstedts
Sidor: 368
Betyg på Goodreads: 5,00 baserat på 6 betyg
Hur jag fick tag på den: Recensionsexemplar
Utläst: 20 september 2020