Från förlagets hemsida: Gloria följer med sin nye pojkvän Adam till hans familjs skärgårdshus för några lugna dagar i värmen. De har helt olika bakgrund, men båda har minnen från ön Adam har alltid semestrat på Ekudden, medan Gloria tillbringade ett par somrar på ön i tidiga tonåren då hennes mamma hyrde ett hus med sitt feministiska kollektiv.
Hon känner sig inte helt välkommen på Ekudden, och redan första kvällen kommer hon på kant med Adams familj. Det är också något märkligt med stämningen bland öns bofasta. De är uppdelade i två läger som inte talar med varandra. Under sina promenader på ön får hon dessutom känslan av att vara iakttagen.
Allt detta väcker obehagliga minnen och frågor. Vad är det hennes mamma velat dölja under alla år? Och vad hände egentligen den där sista sommaren på ön när 16-årige Jimmy dog? En dag går Gloria förbi kollektivhuset, som stått övergivet i tjugo år. Där gör hon en fasansfull upptäckt, som hon snart förstår har med hennes förflutna att göra.

Och blomstren dö av Rebecka Edgren Aldén har recensionsdatum idag, 14 augusti 2017. Rebecka Edgren Aldén är konceptansvarig och chef över kreativa studion på Bonnier Tidskrifter, och har tidigare arbetat på Damernas Värld, Mama och Family Living. 2009 kom Skriet från kärnfamiljen som hon skrev med Tinni Ernsjöö Rappe. Hennes debutroman, Den åttonde dödssynden, kom ut 2015.

När Den åttonde dödssynden kom ut 2015 så läste jag den och var mycket imponerad. I slutet av min recension skrev jag så här: Jag ser fram mot nästa bok av Rebecka Edgren Aldén, och hoppas att hon väljer att skriva mer i den här genren, gärna ”stand alones”. Det var Minette Walters styrka en gång i tiden och jag tror det kan bli Rebecka Edgren Aldéns också. När jag nu såg att Rebecka Edgren Aldén skulle komma ut med en ny psykologisk thriller som inte var en fortsättning på den förra så blev jag riktigt glad och förväntansfull. Förlaget var vänligt nog att skicka ett recensionsexemplar.

Och blomstren dö är en välskriven och nagelbitande spännande psykologisk thriller. Rebecka Edgren Aldén är mycket bra på att bygga upp en stark psykologisk stämning, vilket gör att jag som läsare hela tiden sitter på helspänn. Och blomstren dö utspelar sig i en svensk lantlig miljö och allting andas svensk sommar och svensk ödebygd. Och inte på ett positivt sätt. Beskrivningarna av vädret, naturen och människorna som befolkar bygden bidrar till spänningen på ett mycket skickligt sätt. Jag råkade läsa boken under ungefär den tidsperiod som den utspelar sig (början av augusti) och även om vädret den här sommaren inte stämde överens så kände jag så väl igen väderskiftningarna och naturen.

Som av en händelse så var det här den tredje deckaren jag läste på kort tid där ”hemvändartrenden” spelar stor roll. Gloria återvänder till sin hembygd och i och med det sätts en del i rullning. Jag har lite svårt att köpa det här med förträngda minnen och folk som går och döljer saker så länge. Men det är kanske så att det kan hända på det viset.

Jag blir också lite frustrerad över Gloria som stannar så länge i den miljön hon känner sig förföljd i. Även om inte allt är logiskt här i världen, så förstår jag inte heller riktigt vad som blir tvingande för henne. Ett spår handlar om Glorias uppväxt med sin mamma. De korta tillbakablickarna och berättelsen om det feministiska kollektivet var starka, och jag hade gärna velat läsa mer om den tiden.

Jag sträckläste verkligen boken (på ett dygn) vilket å ena sidan är ett gott betyg till boken. Men å andra sidan gjorde det nog att det blev lite för mycket mot slutet, lite för mycket spänning, lite för mycket irritation över beteenden, och kanske t.o.m. lite ”slarvläsning”.  Därför upplevde jag slutet (eller förklaringarna) som ett antiklimax.

Barnen noterade den här boken och vi diskuterade titeln. De tyckte det saknades något, att det var en grammatisk konstig titel. I boken framgår varifrån titeln kommer, men jag är inte helt säker på att jag greppar kopplingen till handlingen. Någon som funderat mer på det?

Det är inget tvivel om att jag vill läsa mer av Rebecka Edgren Aldén och allra helst vill jag läsa mer i den här genren – den psykologiska thrillern – där hon är en av de starkaste svenska författarna.

Omdöme: Psykologisk klaustrofobisk thriller i svenskt sommarlandskap
Betyg: 4

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Norstedts
Sidor: 310
Betyg på Goodreads: Bara två betyg satta.
Hur jag fick tag på den: Recensionsexemplar från förlaget. Tack för det.
Utläst: 3 augusti 2017

Annonser