toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday har The Broke and the Bookish satt temat till: Halloween themed freebie — your choice (ie. 10 best ghost stories, 10 things that scare you in books, 10 literary Halloween costumes, 10 vampire novels, 10 books that WILL scare you, 10 non-scary books for Halloween, 10 scariest covers, etc.)

Jag läser ju inte skräck i någon större omfattning så det här får bli 10 böcker som jag tyckt varit obehagliga på något sätt. I mitt tycke finns det inget obehagligare och mer skrämmande än visst mänskligt beteende. I alla dessa böcker förekommer människor som skrämmer mig. Och då har jag ändå låtit bli dokumentärer.

  1. Inga kelgrisar, inga styvbarn av Cia Sigesgård
  2. De försvunna av Caroline Eriksson
  3. Ingenstans under himlen av Liselott Willén
  4. Den åttonde dödssynden av Rebecka Edgren Aldén
  5. Vi måste prata om Kevin av Lionel Shriver
  6. Den första lögnen av Sara Larsson
  7. Ondskan är en blond pojke av Fredrik Hardenborg
  8. Smuts av Katarina Wennstam
  9. Sharp Objects av Gillian Flynn
  10. Bara ett barn av Malin Persson Giolito