Svarthuset av Peter May

En man hittas brutalt mördad på Isle of Lewis i Yttre Hebriderna. Det finns likheter med svarthusetett mord i Edinburgh och kriminalkommissarie Fin Macleod kommer för att undersöka om det kan vara samma mördare. Den polis som leder utredningen är inte nöjd, men Fin har dessutom vuxit upp på den vindpinade ön och han kände mordoffret från sin skoltid vilket ger honom en fördel i utredningen. Han har dessutom starka personliga anledningar att vilja komma bort från Edinburgh. Hans undersökning leder honom tillbaka till det förflutna han försökt förtränga under de arton år han varit borta från ön. Han får åter träffa sina vänner och sina plågoandar från skoltiden, och sin första stora kärlek. Regnet, vinden, det karga landskapet och människorna som bor på ön påverkar Fin och han inser att han inte lämnat allt bakom sig.

Svarthuset av Peter May kom ut på svenska 2013. På engelska heter den The Blackhouse, men den publicerades första gången på franska (L’île des chausseurs l’oiseaux). Det är den första boken i en trilogi, där de andra delarna heter The Lewis man och The Chessmen. Peter May är en skotsk författare som belönats för sina romaner, bl.a. i Frankrike. Han började som journalist, övergick till att vara manusförfattare och producent för TV och är nu författare på heltid.

Efter att ha läst om den här boken på flera bloggar så bestämde jag mig för att mejla Modernista. De var vänliga nog att precis innan jul skicka ett recensionsexemplar.

Det här är en riktigt bra bok. Det är en lättläst berättelse som är både spännande och fin. Parallellt med nutiden så ges tillbakablickar till Fins uppväxt. Det är kronologin i nutiden som får styra så tillbakablickarna är inte kronologiska. Peter May lyckas ro det här i land, och jag blir mer nyfiken på Fins uppväxt och vad som händer honom där än på själva mordgåtan. Det är snyggt att han inte ger alla förklaringar med en gång. En del nämns i förbifarten men förklaras inte förrän flera kapitel senare.

Det finns många intressanta karaktärer i boken, såväl starka som svaga, och många komplexa personer. Karaktärsteckningen tycker jag han har lyckats med, men ännu mer med miljöbeskrivningen. Man riktigt känner vinden och regnet.

I boken finns en slakt av fåglar beskriven ganska ingående. En del läsare har reagerat på den. Själv så reagerar jag mycket starkare på den ingående beskrivningen av obduktionen i början av boken, den har sådana detaljer så jag faktiskt skippar delar av den.

Svarthuset beskrivs som en deckare och i en sådan så finns det ju också någon form av gåta, gärna en mordgåta. Det finns det här, och det är den som Fin ska hitta lösningen till. Själva den delen var inte styrkan med den här boken. I själva verket är det nog så att om jag inte hade fångats så starkt av Fins berättelse och av miljöbeskrivningarna så hade jag nog varit besviken.

Svarthuset var en bok i min smak och The Lewis Man och The Chessmen har redan funnit sin väg till min önskelista. När och om de införskaffas blir en senare fråga…

Omdöme: Lättläst och fängslande berättelse om vänskap, kärlek och makt på den karga ön Isle of Lewis.
Betyg: 4+

Några andra som bloggat om boken är Bokhyllan i Pepparkakshuset, Annikas litteratur- och kulturblogg, och dagarna går,  FruEs böcker,  Läsa & Lyssna och Döda Zonen.

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus.

Mitt exemplar är ett recensionsexemplar från förlaget. Tack för det!

19 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.