toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday har The Broke and the Bookish satt temat till: In honor of Fall Tv, do a tv-themed topic! Top ten favorite tv shows of all time, ten new shows coming out this Fall that are on my radar, tv shows I wish never got cancelled, tv shows I would recommend to book characters, books I wish would be tv shows, ten favorite shows from the late 90’s or early 2000’s, ten tv shows for every fantasy lover, etc.

Åh – jag som precis börjat skriva mer om TV och film! Trots att jag kommer att upprepa tips sen tidigare inlägg så väljer jag att skriva om danska och norska serier. Både jag och maken är förtjusta i serier från just Danmark eller Norge.

  1. Mordkommissionen (Rejseholdet) (dansk). Om en grupp poliser som reser runt i Danmark och löser speciellt svåra fall. En del baseras på riktiga fall. Ja, ja, jag vet. Jag tjatar om den. Men det är en av de bästa serier jag sett. Fast jag vågar inte se om den!
  2. Himmelblå (norsk). Ljuvlig serie om livet i det lilla norska samhället Ylvingen som vi fastnade i. Vi var så förtjusta i säsong 1 att vi köpte säsong 2 och 3 i Norge och plöjde dem. På norska med norsk text.
  3. Borgen (dansk). Danskt drama om statsminister Birgitte Nyborg. Jag är högst ointresserad av politik på det stora hela, men här är jag helt fast.
  4. Lykke (dansk). En s.k. dansk depressionskomedi! Om Lykke och hennes privatliv och karriär. Eller brist på. Bisarr men charmig.
  5. Livet på Laerkevej (dansk). Ännu mer bisarr. Den handlar om tre syskon som ska ”gömma” sig undan maffian genom att leva i ett vanligt radhusområde. Men alla grannarna där har hemligheter. Väldigt underliga hemligheter…
  6. Brottet (dansk). Välgjord dansk krim om kriminalkommissarie Sarah Lund. Serien som gav den stickade tröjan ett ansikte.
  7. Hjem (norsk). Charmig och lite absurd historia om tre systrar som inte vet om varandra förrän deras pappa dör.
  8. Arvingarna (dansk). Relationsdrama om fyra syskon som försöker var och en på sitt sätt hitta sin egen väg efter att deras mamma dött.
  9. Ögonvittnet (norsk). Obehaglig norsk thriller. Två unga killar bevittnar ett mord. De borde inte varit där och kan inte berätta.
  10. Frikänd (norsk).Om en man som återvänder till sin hemtrakt där alla anser att han är en mördare. Vacker miljö, starka känslor och mycket om hur det är på en liten ort.

Just nu följer vi Follow the money (Bedrag) – en dansk serie som går på SVT. Kolla in den om ni inte redan gjort det. Den har hållt måttet så här långt!