Från Goodreads:slandaibarnsten Claire har den magiska gåvan att kunna resa i tiden. Hon är född på 1900-talet men lever nu tvåhundra år tidigare. Klanledaren Jamie Fraser blir hennes beskyddare och älskare. En kärlek bortom tid och rum binder dem samman.
Claire Randall gav sin kropp och sitt hjärta till Jamie Fraser. Hon älskade den skotske klanledaren passionerat och bortom allt förnuft. Och hon älskar honom fortfarande hon kan inte glömma honom. Tillsammans reser de till Frankrike för att rädda Skottland från undergång. Deras mål är att hindra Bonnie Prince Charlie att få penar till det tragiska fälttåget mot engelsmännen. De möter intrigerna vid Solkungens hov och tvingas kämpa för sina liv och för sin kärlek. De tror att kärleken kan klara allt men Claire lämnar Jamie; hon överger sin älskade för att rädda deras ofödda barn. Hon måste vinna honom igen.

Slända i bärnsten av Diana Gabaldon kom ut på svenska i nyutgåva 2014. I original heter den Dragonfly in Amber och kom ut 1992. Diana Gabaldon är en amerikansk författare med en bakgrund inom bl.a. programmering innan hon debuterade som skönlitterär författare. Hon är mest känd för Outlanderserien, som även filmatiserats. Slända i bärnsten är del två i serien.

Den första i den här serien, Främlingen, läste jag inom ramen för Makeutmaningen förra året. Och i den här upplagan kom del två med. Det var väl inte exakt så att jag jublade men envis är jag, och utmaningen ska jag göra. Först började jag läsa lite innan jul, men insåg att jag inte skulle orka hela då, då jag tog nya tag i början av januari när jag fortfarande var ledig. Sen glömde jag att skriva ner vad jag tyckte så nu får det bli ur minnet…

Slända i bärnsten är en riktig tegelsten och jag är numera inte särskilt van att läsa sådana. Det tar mig helt enkelt en evig tid, och det gör att jag har svårt att hålla koncentrationen uppe hela tiden. Samtidigt så tycker jag den är mer lättläst än Främlingen. Möjligen beror det på att jag är förberedd på stilen och innehållet. Det här är romantik och historia, inte fantasy. Jag är inte tillräckligt bevandrad i den historiska perioden för att avgöra hur väl Diana Gabaldon gjort sin research, men det känns som om jag lär mig en del på vägen. En förbättring från första boken är också kopplingen mellan de två tidsåldrarna, den är faktiskt intressant och kittlar fantasin.

Det är mycket av det som var problemet för mig med första boken som kvarstår i Slända i bärnsten. Jag har fortfarande svårt att hitta någon sympati för Claire, jag tycker hon är rätt egoistisk. Att förstå sig på hennes och Jamies förhållande är heller inte helt enkelt. En förbättring från Främlingen är dock att sexscenerna är färre, och mindre utförliga. Och att det är bara vid ett tillfälle som jag noterar den bisarra kopplingen att efter ett våldsdåd/nära våldtäkt så löser Claire spänningarna med att vilja ha sex. Ska man säga något positivt så är det att Claire definivt är en stark kvinna som är i centrum i hela boken.

Hade böckerna varit en tredjedel så långa så hade jag kanske alldeles på egen hand kunnat tänka mig att fortsätta serien. Nu bär det något emot. Men se säsong två i serien kommer jag definitivt att vilja göra.

Omdöme: Tungläst tegelsten om maktkamp, krig och kärlek.
Betyg: 3+

Bloggat om boken har C R M Nilsson, Lexie läser och Kattugglan

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Originaltitel: Dragonfly in Amber
Förlag: Bookmark
Översättare: Sven Christer Swahn

Mitt exemplar lånade jag av maken.
Utläst 10 januari 2017.

