För femte (!) året i rad har vi kört en Makeutmaning. Det innebär att min make väljer ut 10 böcker som jag inte läst tidigare, men som han läst och gillat. De ska jag läsa på tio månader.

Första gången var augusti 2012 – maj 2013, andra gången augusti 2013 – maj 2014, tredje gången augusti 2014 – maj 2015 och fjärde gången augusti 2015 – maj 2016. Den här gången var det (förstås) augusti 2016 – maj 2017 som gällde.

Augusti 2016
Anthony Doerr, Ljuset vi inte ser
Omdöme: Fin berättelse om att göra rätt eller fel eller bara vara mänsklig.
Betyg: 4

September 2016:
Siri Pettersen, Odinsbarn
Omdöme: Välskriven nordisk fantasy om utanförskap och att få vara sig själv
Betyg: 4+

Oktober 2016:
Meredith Russo, Om jag var din tjej
Omdöme: Välskriven och viktig bok om att vara transperson
Betyg: 4+

November 2016:
Kass Morgan, The 100
Omdöme: Lättläst dystopisk ungdomsroman om dolda agendor, vänskap och kärlek.
Betyg: 4

December 2016:
David Safier, Ung i ghettot
Omdöme: Lättläst men oengagerande ungdomsbok om ett stycke viktig och berörande historia.
Betyg: 3+

Januari 2017:
Diana Gabaldon, Slända i bärnsten
Omdöme: Tungläst tegelsten om maktkamp, krig och kärlek.
Betyg: 3+

Februari 2017:
Jan Wong, Red China Blues
Omdöme: Välskriven biografi om idealism och fanatism
Betyg: 4-

Mars 2017:
Jan-Philipp Sendker, Konsten att höra hjärtslag
Omdöme: Finstämd berättelse om kärlek, trohet och familj.
Betyg: 4-

April 2017:
George R R Martin, Kråkornas fest
Omdöme: Detaljerade beskrivningar av intriger, maktspel och lögner i en fantasyvärld.
Betyg: 3+

Maj 2017:
Christopher Paolini, Eragon
Omdöme: Lättläst men något oengagerande ungdomsfantasy
Betyg: 3+

  • Det har varit tungt för mig att läsa generellt under flera månader i höstas och vintras, och ibland upplevde jag att Makeutmaningsböckerna tog orimligt mycket av min läsork och tid. Vilket förstås också påverkade min upplevelse.
  • Det här året så överraskades jag både positivt och negativt. Böcker jag var lätt skeptisk till var lättare och bättre än jag trodde, medan böcker jag sett fram mot inte var så bra som jag hoppats.
  • Mina favoriter var Odinsbarn och Om jag var din tjej. Odinsbarn tillhör de som jag blev väldigt positivt överraskad av.
  • Jag trodde jag skulle tycka mer om Ljuset vi inte ser, Ung i ghettot och Konsten att höra hjärtslag än vad jag gjorde. Red China Blues hade jag också hoppats aningen mer på, trots att det inte var min typ av bok.
  • Positivt överraskad blev jag av Odinsbarn och The 100. Där tror jag definitivt att jag kommer att läsa fler böcker såsmåningom. Eragon var mer lättläst än jag befarade.
  • Minst överraskad blev jag av Slända i bärnsten och Kråkornas fest, men de ingår ju i serier som jag läst de tidigare i. Ärligt talat så har jag svårt att förstå att Diana Gabaldons böcker blivit en sådan succé…
  • Och jag säger som förra året: Jag tycker väldigt mycket om den här utmaningen. Den breddar mitt läsande och vi får många diskussioner här hemma! Men nu pratar vi om att inför nästa år ha något färre böcker i utmaningen. Vi får se…
