Bokbloggsjerka 19 – 22 augusti (tema: lärande)

jerkaI veckans bokbloggsjerka skriver Annika: Känner du till någon bok i skolmiljö som du kan rekommendera, eller kan du ge exempel på en karaktär som innehar ditt drömyrke eller har du ”bokliga” erfarenheter av lärande på annat sätt?

Jag väljer den första delen av frågan – böcker i skolmiljö. Det finns väldigt många och här kommer ett urval.

  • I En komikers uppväxt skildrar Jonas Gardell brutalt Juha och hans klasskamrater i sjätte klass på sjuttiotalet.
  • Ingenbarnsland av Eija Hetekivi Olsson handlar om Miira i Angered utanför Göteborg som är finsktalande och går i en finsk klass i en svensk skola på åttiotalet.
  • Hon är inte jag av Golnaz Hashemzadeh får vi möta flickan från Iran som kommer till Sverige. Under nittiotalet går hon i skolan på Fabriksorten och därifrån vidare till Elitskolan.
  • Störst av allt av Malin Persson Giolito var en av de starkaste böckerna jag läst i sommar. Utspelar sig på en fiktiv gymnasieskola i Stockholm. Kanske inte så mycket om lärande som om dynamiken i en ungdomsgrupp.
  • Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E Lockhart utspelar sig i internatskolemiljö i USA.
  • Flera av Carol Goodmans böcker utspelar sig i skolmiljöer, ofta genom lärares perspektiv. Allra bäst gillade jag The Lake of Dead Languages.
  • Engelsforstrilogin av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren utspelar sig i hög grad på en gymnasieskola. Fast inte direkt en vanlig skola.
  • Böckerna om Harry Potter av J K Rowling innehåller mycket om lärande, fast av en lite annan sort än den normala.

Som en bonus så kan jag också tipsa om underhållande deckare i universitetsmiljö – alla böcker av Kristina Appelqvist. Det märks att hon jobbat på universitet!

12 kommentarer

  1. En komikers uppväxt är väldigt bra. Upptäckte senare att Ett ufo gör entré och Jenny var fortsättning på denna berättelse, så nu när jag köpt även dessa så kan jag läsa hela serien.

    Gilla

  2. Störst av allt var verkligen otroligt bra! Ingenbarnsland älskade jag också och Gardells bok är ju en verklig klassiker vid det här laget. Du hittade en bra samling böcker där!

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.