De blindas rike av Louise Penny

Handling från förlagets hemsida: En dag får Armand Gamache ett egendomligt brev med en inbjudan till en övergiven bondgård. Väl på plats upptäcker han att en främmande kvinna utsett honom till sin testamentsexekutor.

Gamache är fortfarande avstängd från sin tjänst och har därför gott om tid, och han blir nyfiken. Tillsammans med de två andra exekutorerna – Myrna Landers, bokhandlaren i Three Pines, och en ung byggare – tar han sig an uppdraget. Men testamentet inkluderar punkter som är så osannolika att de snart börjar misstänka att kvinnan som skrivit det inte varit vid sina sinnens fulla bruk.

BokenDe blindas rike av Louise Penny kom ut i november 2023.

Varför jag läste den: Det här är en av de bästa serier jag vet, och när den kom från förlaget åkte den högst upp i läskön.

Vad jag tyckte om denDe blindas rike är den fjortonde boken i Louise Pennys serie om Armand Gamache, som blivit en av mina favoritserier. Det är helt fascinerande hur Louise Penny lyckas hålla en så hög och jämn kvalitet i sitt skrivande. När jag började läsa De blindas rike så var jag helt säker på att jag skulle njuta av läsningen, och jag blev inte det minsta besviken.

De blindas rike är en välskriven och intressant berättelse. Trots att den som vanligt har ett mörkt tema, och mänsklighetens mörkare sidor utforskas så känner jag mig trygg när jag läser De blindas rike. Trygg i att Louise Penny och Armand Gamache ska guida mig genom berättelsen. Och trygg i att jag ska få träffa några av mina favoriter bland fiktiva karaktärer.

Jag gillar att läsa om alla karaktärerna i Three Pines och poliskollegorna, även om jag tycker om dem i varierande grad. Min favorit (utöver Armand Gamache såklart) är Ruth, men här så beter hon sig ännu märkligare än vanligt. Och det säger inte lite. Jag tycker om hur Jean-Luc har utvecklats, men Amelia är en karaktär som jag inte alls kan med. Oavsett så är det som att träffa personer man känner igen. På gott och ont. Även de nya personerna, som Benedict, visar sig vara komplexa personer. Jag blir rejält överraskad över en karaktär, med tanke på vad som hände i förra boken.

Det finns ett mysterium i De blindas rike förstås. Eller ja två. Ett nytt, och ett som är en fortsättning på Armands agerande i förra boken i serien. Men egentligen så är det inte därför jag läser den här serien, då mysteriet/brottet bara blir en ram för moraliska frågor och utmanande problemlösning. I De blindas rike handlar en hel del om pengar, och investeringar, och jag kan inte säga att det intresserar mig särskilt mycket i sak.

Tidigare har jag läst böckerna under den säsong de utspelar sig. Jag är inte säker när exakt De blindas rike utspelar sig, men det är snöstorm och extrema snöfall, så det passade att läsa när det snöade ovanligt mycket och tidigt både i Sundsvall och Stockholm. Om än inte som i boken… Jag längtar nu till nästa bok i serien, och jag tror jag får läsa den så snart den kommer ut på svenska (eftersom jag läst de flesta i serien på svenska). Oavsett om vilken årstid den utspelar sig. Med överraskningen på slutet av De blindas rike är jag nyfiken på vad som kommer att hända i nästa bok.

Bloggat om boken har Tofflan

Betyg: 4

Mer info:
Förlag: Modernista
Sidor: 422
Betyg på Goodreads: 4,33 baserat på 59 483 betyg
Hur jag fick tag på den: Recensionsexemplar
Utläst: 14 december 2023

3 kommentarer

  1. Jag är ganska säker på att denna kommer att ligga under granen på söndag. Nu funderar jag bara på om jag ska försöka läsa den i januari eller om jag ska vänta 🤔

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.