Nattfilm av Marisha Pessl

Ashley Cordova hittas död och polisen drar slutsatsen att det självmord. Hon är dotter nattfilmskräckfilmsregissören Stanislas Cordova som inte har synts offentligt sedan 1977. Journalisten Scott McGrath tror inte på att det är självmord och börjar undersöka vad som hänt. Han har tidigare försökt förstå sig på Stanislas Cordova men i sina undersökningar råkat ut för en personlig katastrof. Cordova har en stor mängd fans, och just att han är gåtfull och folkskygg har gett upphov till en hel mytologi kring honom. När Scott lyckas för första gången få tillgång till den hemliga fansajten på nätet öppnar sig nya ingångar. När han dessutom får kontakt med två personer till som är lika intresserade som han att få reda på vad som egentligen hänt Ashley tar allting fart. Frågan är om det tar fart mot undergången, eller om de närmar sig en sanning. För det är tydligt att det är starka krafter som inte alls vill att de ska fortsätta sina undersökningar.

Nattfilm av Marisha Pessl kom ut 2014. I original heter den Night Film och kom ut 2014. Marisha Pessl är en amerikansk författare som debuterade 2006 med Special Topics in Calamity Physics. Hon har en examen i engelsk litteratur och har arbetat som finanskonsult.

Jag har sen tidigare Special Topics in Calamity Physics av Marisha Pessl men inte kommit mig för att läsa den. Däremot har maken läst Nattfilm och den blev en av böckerna i min Makeutmaning.

Nattfilm är en spännande och omfattande bok med många mystiska förtoner. Den börjar fantastiskt bra, jag sugs in i den. Tempot är högt och jag älskar blandningen med den fiktiva dokumentationen i form av tidningsartiklar, webbsidor mm. Det är otroligt snyggt gjort! Historien är genomtänkt och jag är imponerad av hur Marisha Pessl lyckas hålla ihop den.

Men Nattfilm är ingen kort bok, utan en rejäl tegelsten. I mitt tycke hade den mått bra av att kortas en hel del. För ganska snart sackar tempot av. Det blir väldigt långdraget, omständligt och ”mystiskt”. Dessutom så har jag ett stort problem med hur den är skriven och det är alla kursiva ord. För mig innebär ett kursivt ord att det ska betonas. Men här så kursiveras det stup i kvarten, och det finns ingen rytm eller logik i det när det är kursivt i tankar och tal. Det gör att läsningen blir otroligt hackig för mig.

Genren är obestämd, det är inte en ren deckare, kanske en spänningsroman, kanske något övernaturligt… oklart. Den saluförs som psykologisk thriller, men den är lite av varje Historien tar sig igen mot slutet och jag tycker författaren knyter ihop trådarna mycket snyggt. Men de allra sista sidorna – nej nej nej….

Persongalleriet är intressant och omsorgsfullt uppbyggt. Varje person som dyker upp har en roll som såsmåningom blir tydlig. Dynamiken mellan Scott, Nora och Hopper är en stor del av behållningen. I synnerhet så gillar jag Nora – hon är helt underbar. Scott däremot kan jag inte bestämma mig om. För han är verkligen ingen bra pappa.

Trots att det fanns bitar av den här boken som jag tyckte var briljanta är jag just nu osäker på om det blir mer av den här författaren. Men har man en hyllvärmare borde man väl någon gång…

Omdöme: Omfattande mystiskt med fiktiv dokumentation om hemligheter och besatthet.
Betyg: 4

Bloggat om boken har Pocketlover, BokdamenStuff I read – Bokpandan, Annikas litteratur- och kulturblogg, Zellys bokblogg och Emilias bokstäver

Mer om boken kan du läsa här och här
Originaltitel: Night Film
Förlag: Natur & Kultur
Översättare: Erik MacQueen

Mitt exemplar hade jag lånat av maken.
Utläst 11 september 2015.

11 kommentarer

  1. Jag var inte alltför förtjust i hennes debut och det verkar som om Nattfilm lider av lite samma problem som den: intressant idé, men alldeles för lång så att en tappar intresset eftersom hon inte riktigt klarar att hålla kvalitén genom hela tegelstenen. Tror inte jag kommer ge mig i kast med denna.

    Gilla

  2. En fyra ja… Köpte denna på rean i somras så det lär väl dröja innan jag läser den, men kanske att den hoppade lite uppåt i läslistan nu 🙂

    Gilla

    • Var nog lite generös men det blev en form av medelbetyg… I början var den en 5:a, sen 4+, sen dök den nog till 3+ eller 4- och sen upp igen. Då tyckte jag det rimligaste blev en 4:a. Men…

      Gilla

  3. Jag kan hålla med om att den tappade lite i tempo ett tag men jag tyckte verkligen om den. Var riktigt riktigt läskig ett tag och att göra boken ”interaktiv” med hjälp av appen var ju fullständigt briljant. Så kul att få allt det där extramaterialet, fick hela berättelsen att framstå som om baserad på verkliga händelser.

    Jag tyckte om hennes första bok också och hoppas att hon kommer ut med fler böcker.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.