ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Det har varit mycket den här veckan och att läsa en bok på norska tar sin tid för även om jag läser flytande på norska så har jag ett annat läsmönster, jag känner inte igen orden omedelbart som ”bilder” som jag gör på svenska och engelska, utan måste verkligen läsa orden. Är man trött så funkar det inte så bra. Så även om jag är nöjd med Lars Myttings bok så har den tagit tid. Men igår ägnade jag mycket tid åt boken och då gick det snabbt.

Sen har det varit en del annat som en fin fest i fredags. Trots att bloggen inte brukar innehålla så många personliga bilder kan jag inte låta bli att lägga ut den här bilden 😉

IMG_20151009_142643

Idag ska jag börja på oktober månads bok i Makeutmaningen och det känns som om det är hög tid med den lästakt jag har nu. Jag har bestämt mig för att det får bli Enders spel av Orson Scott Card.

Smakbiten är inledningen på boken:endersspel

”Jag har sett genom hans ögon, jag har lyssnat genom hans öron, och jag försäkrar att det är han. Eller åtminstone så nära vi kan komma.”
”Det var vad du sa om brodern.”
”Testerna visade att han var omöjlig. Av andra skäl. Det hade ingenting med hans förmåga att göra.”
”Samma sak med systern. Och det finns tvivel angående honom. Han är alltför formbar. Alltför villig att böja sig för någon annans vilja.”
”Inte om den andra personen är hans fiende.”
”Vad innebär det för oss? Ska vi hela tiden omge honom med fiender?”
”Om vi måste.”
”Jag tyckte du sa att du gillar den här grabben.”
”För giftingarna tag i honom kommer jag att framstå som hans mest omtyckta morbror.”
”Som du vill. Det är ju faktiskt vårt jobb att rädda världen. Ta honom.”

 

