Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank av Nathan Englander

Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank av Nathan Englander är en vadviprataromnovellsamling med åtta noveller som kom ut på svenska 2013. Den kom ut på engelska 2012, men novellerna har tidigare publicerats på olika ställen, några så tidigt som 2005, andra så sent som 2011. Samtliga noveller berör ur något perspektiv den judiska historien och vad det judiska folket fått gå igenom. Nathan Englander är en amerikansk författare som skrivit i tidningar och publicerat en roman och en novellsamling tidigare.

Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank har jag läst under något ovanliga förutsättningar. Tillsammans med ett annat gäng bokbloggare så har jag varit med och novellcirklat om boken. Vi har läst en novell i taget, och sedan diskuterat våra tolkningar och funderingar i gemensamma dokument i Google Drive. Hela idéen kom från Anna och Erika, och vi sponsrades med böcker av förlaget.

Om jag inte hade novellcirklat och fått ta del av andras funderingar så tror jag inte att den här boken hade gett mig lika mycket. Nathan Englander är förvisso en skicklig novellist, med en agenda med varje novell, och i de flesta fall också ett slut som är värdigt en novell. Men ändå så fastnar jag inte riktigt. Det är intressant och lärorikt, jag lärde mig mycket om den judiska traditionen och en del politiska förutsättningar. Men samtidigt så är balansgången mellan det lättsamma och det tunga svår att gå, och jag tycker författaren lyckas olika bra i olika noveller. I några fall berör det mig starkt, i några fall berör det mig inte alls.

Några nyckelfrågor som novellerna tar upp: när det är OK med våld (om någonsin?), varför människor tar till våld samt vikten av försoning och förlåtelse. Allt i perspektivet av ett folks historia, där Förintelsen och dess påverkan på människorna löper som en tråd genom historierna.

Mer om mina intryck av var och en av novellerna kan ni läsa i de här inläggen: Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank, Systerkullarna, Hur vi utkrävde hämnd för familjen Blum, Peep Show, Allt jag vet om släkten på min mors sida, Sommarlägret Solnedgången, Läsaren och Gratis frukt till unga änkor.

Vad gäller själva novellcirklandet så var det intensivt, och har kanske genererat lite väl många inlägg. Men det är en form jag gillar och definitivt skulle vilja prova igen. Kanske på en roman. Stort tack till Anna och Erika och förlaget!

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Bokia.

Omdöme: Djupsinnigt, underfundigt och komplicerat i perspektiv av den judiska historien i novellform.
Betyg: Novellsamling, ingen betygssättning.

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.