Varför vara lycklig när du kan vara normal? av Jeanette Winterson

Jeanette adopteras som liten flicka av det strikt religiösa paret Winterson. Hon växer upp hos dem i Acrington, Lancashire. Regler och rutiner är viktigt, i synnerhet för Mrs Winterson, som tror att allt man gör kommer varforvaralyckligtillbaka på domedagen. Och domedagen är nära. Lilla Jeanette utvecklar tidigt ett intresse för litteratur och smygläser böcker. För i stort sett den enda bok som får läsas hemma hos familjen Winterson är Bibeln. Men det är inte den enda regeln som Jeanette bryter mot. Hon är viljestark och vill gå sin egen väg. När det uppdagas att hon har ett förhållande med en jämnårig flicka blir det droppen. Hon måste göra bot och ångra sig, annars är hon evigt dömd och förskjuten. Men det är inte lätt för Jeanette, hon vill följa sitt hjärta. Samtidigt så är hon starkt bunden till Mrs och Mr Winterson.

Varför vara lycklig när du kan vara normal? är en självbiografisk bok av Jeanette Winterson som kom ut på svenska 2012 (Why be happy when you can be normal?, 2011). Jeanette Winterson debuterade 1985 med Oranges are not the only fruit som är en skönlitterär berättelse baserad på hennes uppväxt. Den har också filmatiserats. Hon har sedan dess gett ut ett tjugotal böcker som har vunnit olika litterära priser.

Jag har inte tidigare läst något av Jeanette Winterson och det kan tyckas underligt att då börja med en biografi som ofta hänvisar till hennes tidigare böcker. Men jag såg henne intervjuas i Babel och fascinerades. Min nyfikenhet förstärktes också av att jag läste om den här boken på olika bloggar. Som tur är så gjorde jag slag i saken och ställde mig i kö på biblioteket. Det här är en verkligt fascinerande och tankvärd bok som har så många bottnar att det nästan känns hopplöst att beskriva den eller mina intryck av den. Men det får bli ett axplock.

Som jag tidigare skrivit så kämpar jag med att läsa och uppskatta biografier. Det här är en biografi, men det märks också att författaren funderat en del över konflikterna mellan ”hela sanningen” och det skönlitterära. Det märks bl.a. i hennes hänvisningar till Apelsiner är inte den enda frukten (som jag inte läst). Att den här boken blir så intressant ändå är att hon sätter sin egen uppväxt och sina egna erfarenheter i ett sammanhang. Här finns allt från politiska reflektioner till moraliska. Hon skriver om den religiösa miljön på ett nyanserat och analyserande sätt. Kanske det mest intressanta är att hon tycks se Mrs Winterson som den komplexa person hon är, och hon undviker att göra henne till en demon som skulle varit så enkelt.

Tanken kittlar att om Mrs Winterson inte varit som hon var så hade Jeanette inte varit Jeanette och heller inte varit den författare hon blev. Ur det mörka föddes något. Hos mig som läsare ger det upphov till reflektioner kring miljö och händelser och betydelse för vem man blir.

För mig är boken lärorik. Det är politik och samhällsanalys på ett intressant sätt. En hel del man känner igen men det sätts i ett annat perspektiv. Ett exempel är Thatcher som var mycket aktuell i svensk media på sin tid, och som man skapat sig ett intryck av, och här får man ytterligare en bild av hur hon kunde föra sin politik såpass framgångsrikt.

Men det mest intressanta är Jeanette Wintersons analys av litteraturens och språkets betydelse för arbetarklassen. Hon beskriver målande utvecklingen från det brittiska arbetarsamtalet på 70-talet till det på 2000-talet. Hon beskriver religionens betydelse, liksom studiecirklarna och biblioteken. Med bestämdhet hävdar hon att litteratur, inte minst ”komplicerad” litteratur, behövs för arbetarklassen.

Boken krävde stor koncentration och tid för reflektion vid läsningen, och yttre omständigheter gjorde att jag inte till fullo kunde tillgodogöra mig den. Men jag rekommenderar den även till dig som normalt inte är så förtjust i biografier, för det är mer än en biografi. Ur boken hade jag egentligen velat plocka några citat, då den är full av meningar som man kan vända och vrida på, suga på och undra över och förundra sig över. Men jag kan inte välja. Bara titeln är en historia i sig, det är Mrs Wintersons spontana replik när Jeanette försöker förklara varför hon är lycklig med en annan flicka.

Några som bloggat om boken är: och dagarna går, Lyrans noblesser, Bokmania och snowflakes in rain.

Omdöme: Välskrivet och fascinerande om en ung flickas omtumlande uppväxt i arbetarklassens England
Betyg: 4+

23 kommentarer

  1. Veldig interessant bokomtale : ) Har denne boken på vent – hadde reservert den på engelsk på biblioteket, for virkelig å komme tettest på forfatterens egne ord. Gleder meg til å lese den.

    Ønsker deg en riktig god jul og et flott nytt bokår 2013!

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.