Oranges are not the only fruit av Jeanette Winterson

Jeanette är adopterad och växer upp i skuggan av sin starkt religiösa mamma. orangesarenottheonlyfruitMamman är säker på att Jeanette är utvald av Gud att uträtta storverk, bli missionär och fostrar henne efter bibeln. Såsmåningom är Jeanetta tvungen att börja skolan, men har svårt att anpassa sig i den nya miljön. Inom kyrkan känner hon sig hemma, leder studiegrupper och får predika. Så förälskar hon sig i en annan ung flicka inom kyrkan och de inleder ett förhållande. När de upptäcks så blir det uppror i församlingen. När Jeanette inte vill ändra på sig, så förskjuts hon av mamman och flyttar hemifrån som sextonåring.

Oranges are not the only fruit av Jeanette Winterson kom ut 1985. Det är henens debutbok och är självbiografisk. Den har också filmatiserats. På svenska heter den Det finns annan frukt än apelsiner. Jeanette Winterson är en brittisk författare som skrivit ett tiotal romaner, noveller, barnböcker, pjäser och artiklar. När hon skrev Oranges are not the only fruit kom ut var hon endast 24 år.

Efter att ha läst Jeanette Wintersons självbiografiska Varför vara lycklig när du kan vara normal, så bestämde jag mig för att jag ville läsa fler böcker av Jeanette Winterson. I utmaningen Författarfemman så placerade jag henne för att trigga mig själv ytterligare. Ganska snart insåg jag att jag först ville prova Oranges are not the only fruit och den inhandlades i London i april.

Även Oranges are not the only fruit är på sätt och vis självbiografisk då den baseras  samma period i Jeanettes liv som Why be happy when you can be normal? Av skriverierna runt den senare boken så framgick att den är närmare sanningen än den första, som har fler drag av ren fiktion, i synnerhet i beskrivningen av mamman.

Språket i Oranges are not the only fruit är lika starkt som jag upplevde i Varför vara lycklig när du kan vara normal?, och man känner igen berättarrösten trots att det är så många år emellan dem. Då grundhistorien, kring den adopterade flickan som växer upp i ett starkt religiöst hem och förskjuts då hon visar sig vara lesbisk, är den samma så är det oundviktligt att jag jämför de bägge historierna. Det är lite synd, för de är nog till nackdel för Oranges are not the only fruit. Jag var helt enkelt mer imponerad av Varför vara lycklig när du kan vara normal?.

Det är i grunden en fruktansvärd historia om hur en vuxen människa försöker forma ett barn efter sina önskningar, och när barnet visar sig ha en egen vilja så sviker den vuxna fullständigt. Tragiskt. Men det är också en beskrivning av en flicka som ser världen med öppna ögon, trots att hon uppfostras på ett väldigt speciellt sätt, en flicka som har en så grundläggande styrka att man inte kan undgå att bli imponerad. Det är också mycket intressant att läsa om den kristna miljön, som får ta mer utrymme i den här boken, hur de åker runt i England och missionerar. Pappan är underligt frånvarande (mer så än i den andra boken) och det är kyrkan som är familjen. Mamman får jag blandade känslor inför. Att förskjuta sin dotter på det viset är helt obegripligt. Men hon verkar heller inte ha det lätt, det är som om hon lever i en alldeles egen värld.

Jag tycker om Jeanette Wintersons röst och ska försöka läsa ytterligare böcker av henne framöver.

Några andra som bloggat om boken är Bokhyllan och och dagarna går.

Boken går att köpa på Adlibris, Bokus eller Bokia.

Omdöme: Tragiskt men ändå hoppfullt om en flicka med en inneboende styrka, i ett starkt religiöst hem
Betyg: 4

9 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.