Stormvakt av Kristina Ohlsson

Handling från förlagets hemsida: Efter en räcka framgångsrika spänningsromaner startar Kristina Ohlsson med ”Stormvakt” en ny deckarserie om den stillsamme före detta finansmannen August Strindberg. Han anländer till Hovenäset i Bohuslän samma blåsiga natt som den mycket omtyckta läraren Agnes spårlöst försvinner. Bakom sig har August lämnat en framgångsrik karriär för att förverkliga sin dröm och öppna ”Strindbergs second hand”. Äntligen ska han få ägna sig åt något han älskar, och dessutom på en plats som han längtat efter att återse.
Men hela västkustidyllen skakas av Agnes försvinnande. Polisen, med den empatiska och drivna Maria Martinsson i spetsen, söker efter henne dag och natt. Hoppet om att Agnes ska hittas vid liv blir allt mindre. Vad är det hon har råkat ut för? Och varför får August den obehagliga känslan av att han själv sitter på en del av gåtans lösning?

Boken: Stormvakt av Kristina Ohlsson kom ut i november 2020.

Varför jag läste den: Kristina Ohlsson är en av mina favoritförfattare, och självklart vill jag läsa en ny deckarserie av henne. Jag önskade mig Stormvakt och fick den av maken till min födelsedag i januari.

Vad jag tyckte om den: Stormvakt är en mycket välskriven och spännande deckare. Det är en njutning att läsa det som Kristina Ohlsson skriver, som läsare dras man in direkt i historien och språket är alltid välavvägt och snyggt. Stormvakt var en bok som jag både ville sträckläsa, och dra ut på läsningen av för att kunna leva lite längre med den.

Jag gillar västkustmiljön, med havet och naturen nära. Jag har aldrig varit i Hovenäset men inbillar mig att jag kan känna, lukta och se miljön. Att August bedriver en second hand affär är ett plus, och jag hoppas att få läsa mer om det. Karaktärsteckningarna är bra, och jag gillar flera av dem, vilket bådar gott för kommande böcker i serien. Både August och polisen Maria är personer jag vill lära känna mer. Med tanke på att August är en privatperson som här blir indragen i mysteriet av olika skäl ska det bli intressant att se vilken roll han kommer att ha framöver. Jag är väldigt nyfiken på av vilket skäl Kristina Ohlsson har valt just August Strindberg som namn på huvudkaraktären. Det är ju inte direkt något okänt namn…

Mysteriet är bra uppbyggt, men av någon anledning finns det något i början av boken som gör att jag funderar på just det motivet till brottet. Dock inte vem som begick det, det gissade jag inte förrän ganska sent i läsningen. Stormvakt är på sätt och vis en traditionell deckare, och när Kristina Ohlsson berättar så inser man värdet av just en sådan grundläggande spänningshistoria.

Från Kristina Ohlssons Instagram framgår att bok nummer två i serien om August är på gång. Den ser jag fram mot att läsa!

Betyg: 4+

Mer info:
Förlag: Albert Bonniers förlag
Sidor: 486
Betyg på Goodreads: 3,71 baserat på 365 betyg
Hur jag fick tag på den: Födelsedagspresent av maken i januari 2021
Utläst: 28 februari 2021

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.