The Jumbo Genre Recommendation Tag

Då var det dags för en tag. Jag hittade den för ett bra tag sen hos Monika. Hon hittade den hos C.R.M. Nilsson. Det här blir spännande för hur definierar man en genre?

1. Science fiction
Det fanns en period jag läste mer science fiction än vad jag gör numera. Men en bok som det inte är så många år sedan som jag läste och som jag tyckte var mycket bra var Skyward av Brandon Sanderson.

2. Fantasy
Fantasy är det oftare jag läser, även om de flesta i den genren kommer genom Makeutmaningen. En serie inom fantasy som jag gärna rekommenderar ofta är Månkrönikan av Marissa Meyer. Den första boken i serien är Cinder.

3. Deckare
Det här är den genre jag läser klart mest inom. Vilket inte gör det lättare att välja. Det får bli årets bästa deckare 2023: Skinn av Sara Strömberg.

4. Unga vuxna
Jag läser rätt mycket i genren unga vuxna, men nästan allt är från USA, och klassas då som Young Adult. Problemet brukar vara att man ibland klassar en bok så bara för att huvudpersonen är i den åldern. En svensk ungdomsbok som jag tyckte mycket om var Stå ut av Mattias Edvardsson. Jajamen, han får vara med den här gången också. Egentligen så var det en bok till vår då 14-åriga dotter, men jag tyckte också om den.

5. Skräck
Skräck är den genre som jag läser minst inom. Men då och då händer det. Som novellen/kortromanen Det som växer av Boel Bermann och Olle Söderström. Den var väldigt otäck.

6. Literary fiction (relations-, samtida-)romaner
Här kan man placera in det mesta tycker jag. En bok som jag läste förra året och verkligen gillade var Folk som sår i snö av Tina Harnesk.

7. Resor
Är den en genre? Jag slår till på genren tidsresor och rekommenderar Ädelstenstrilogin av Kerstin Gier. Den första boken heter Rubinröd.

8. Humor
Humor som genre har jag svårt för. Men därmed inte sagt att jag inte kan uppskatta en bok med humor i. Så länge det är rätt sorts humor. För mig fungerar ofta serier bra, och jag rekommendera vilken som helst av böckerna med serier av Jan Berglin.

9. Historiska romaner
En av mina favoritförfattare är Elif Shafak, och flera av hennes böcker är historisk fiktion. Som t.ex. The Island of Missing Trees.

10. Vetenskap/natur
Jag läser sällan numera vetenskaplig litteratur, det har jag överdoserat i min utbildning och jobbet. Så min rekommendation blir en skönlitterär bok där det finns mycket vetenskap invävt: Dinosauriens fjädrar av Sissel-Jo Gazan.

11. Craft en bok som utvecklar din läsning/författande
Nej, här går jag bet. Jag författar mest rapporter och har ingen speciell rekommendation. Utveckla mitt läsande? Det gör alla böcker…

12. En bok som inte passar in på någon annan genre
Svårt att välja för det mesta går ju in i litterär fiktion tänker jag. Valet blir en bok som jag gärna rekommenderar: Större än störst av Andreas Roman. Den handlar om spelutvecklare. Fast det gör den ju egentligen inte. Den handlar om så otroligt mycket mer.

13. Feelgood
En av mina favoritgenrer. Den här gången rekommenderar jag Juni, juli och halva augusti av Marie-Louise Marc. Sommar i Jämtland!

14. Bilderböcker
Egentligen vilken bok som helst av Sven Nordqvist. Hans serie om Pettsson och Findus är genial, den fångar barnens intresse, och som vuxen så var det en av de serier man faktiskt kunde läsa högt om och om igen. Vi läste dem för våra barn, och nu köper jag dem åt mina syskonbarn.

15. Kapitelböcker barn
Jag vet inte exakt vilken ålder de riktade sig till, men en serie jag slukade som barn var Merri Viks serie om Lotta. Jag har nästan alla 47 böcker i serien, och har funderat på att leta upp de jag saknar. Bara för att.

En kommentar

  1. Det som växer har jag haft på min Storytel-lista sedan du nämnde den första gången. Böcker jag inte har i min egen hylla är inte alltid prioriterade.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.