Helgfrågan v. 17: Bokbloggare och recensionsexemplar

Inne hos Mia hittar vi veckans helgfråga: Vad tror ni förlagen vinner på att ge oss bokbloggare recensionsexemplar? Tipsa gärna om en bok ni tror inte fått så mycket uppmärksamhet om det inte vore för oss bokbloggare.

Egentligen så skulle jag helt enkelt kunna hänvisa till ett mycket bra inlägg inne hos Just nu just här som skrev om detta helt nyligen.

Men några egna funderingar då. Jag tror att förlagen kan vinna en hel del på att ge oss recensionsexemplar.

  • Det finns ett helt annat utrymme på nätet att skriva om böckerna än vad det finns i den traditionella pressen.
  • Bokbloggare är snabbare på att recensera, eftersom vi inte behöver invänta någon annan eller att det ska finnas plats för vår recension.
  • Vi är inte bundna av ett visst mönster, och kan egentligen skriva vad vi vill och om vilken bok vi vill.
  • Jag tror att bokbloggare tenderar att vara mer positiva. Inte så att vi är mer okritiska och seriösa bloggare kan också skriva negativa recensioner, men vi har ju faktiskt friheten att välja böcker som vi själva tror att vi kommer att gilla, beroende på tema, författare eller genre.
  • Bokbloggare kan vara mer villiga att skriva om böcker av nya okända författare.

Exempel. Vad svårt. Jag kan komma på en del av debutantböcker som jag tror spreds snabbare via bloggar än de skulle gjort själva men svårt att ge exempel. För jag vet ju inte egentligen hur spridda de blivit, och hur mycket de sålts, jag har ju bara lilla svenska bokbloggsvärlden att relatera till, och när jag på jobbet pratar om en bok som jag tycker ”synts överallt” så verkar det som om ingen annan sett den…

16 kommentarer

  1. Jo jag tror förlagen vinner mycket på att vi väljer vad vi vill läsa och får man läsa böcker som borde falla en i smaken så är det större chans att det blir en positiv recension 🙂

    Gilla

  2. Det där tycker jag är lite jobbigt, att en bok som jag tycker är precis överallt och så finns det folk som aldrig hört talas om den. Mycket märkligt 🙂

    Gilla

  3. Ja, vi har ju redan diskuterat detta, tack för länken till mig 🙂 Jag undrar också hur förlagen bedömer hur många varje bokbloggare når ut till med sina inlägg om böcker. Om man är väldigt nischad blir det kanske bara till en inre krets av bokbloggare, men det kan kanske vara tillräckligt många för att det skall vara värt att skicka ut ett rec.ex. Och ett inlägg kan lätt bilda ringar på vattnet, säkert mycket mer än vanlig reklam. Däremot kan man som sagt undra hur många så kallade vanliga läsare, det vill säga inte bokbloggare, som läser inläggen och lockas att köpa böcker. Jag vet faktiskt inte heller hur många exemplar som brukar säljas av en vanlig roman. Jag såg att Camilla Läckbergs bok i första omgången var tryckt i 200 000 exemplar, men så är hon ju också deckardrottningen i Sverige. Till och med vår tolvåriga dotter berättade att hon läste Olycksfågeln i skolan.

    Gilla

Lämna ett svar till sarasbokblog Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.