hettihyllanDags för Hett i hyllan – inspirerad av Bokföring enligt Monika som skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Enligt vårt utmärkta bokregistreringsprogram Book Collectorz så är det nu dags för en bok som jag fick av min mamma i oktober 2013. I vilket sammanhang och varför är dock för mig obegripligt. Kanske den stod i hyllan och fick flytta hem till mig? Nåja, boken är Regnbuen av Marie Hamsun och den är från 1953.

Texten på baksidan lyder: Marie Hamsun skildrer i åpningskapitlene av denne boken oppvekståren i Elevrum och ungdomsårene i datidens Kristiania, til vi kommer fram til den unge skueskpillerinnes første møte med dikteren. 
Det er et sympatisk portrett som tegnes av den store dikter, med fru Hamsun dekker ikke over hans svakheter. Helt uforbeholdent forteller hun om dikterens liv, hans reaksjoner, hans temprament og hans følelser gjennom den lange årrekke de levde sammen. Vi får et umiddelbart intrykk av hens vanskelig sinn, men også av hans mange sympatiske egenskaper, og den fremstillingen støttes på den beste måte av en lang rekke brev like fra den første tid de var sammen til langt ut gjennom årene.
Selve mennesket Hamsun trer fram for en både med godt og ondt. Brevene og uttalelsene av ham gir bildet rikdom. De er ofte sjarmerende og vittige, ja av og til fulle av visdom. Man opplever dikteren Hamsun, og får et intimt riss av hans livsskjebne.

Hm, tja, jag kan inte säga att Knut Hamsun framställs i någon positiv dager här. Inte har jag läst något av honom heller. Förhoppningsvis handlar väl boken om Marie också, vilket borde vara mer intressant. Men högt upp på någon läslista kommer den inte just nu.

