The Princess Diarist av Carrie Fisher

Från Goodreads:theprincessdiarist The Princess Diarist is Carrie Fisher’s intimate, hilarious and revealing recollection of what happened behind the scenes on one of the most famous film sets of all time, the first Star Wars movie.
When Carrie Fisher recently discovered the journals she kept during the filming of the first Star Wars movie, she was astonished to see what they had preserved—plaintive love poems, unbridled musings with youthful naiveté, and a vulnerability that she barely recognized. Today, her fame as an author, actress, and pop-culture icon is indisputable, but in 1977, Carrie Fisher was just a (sort-of) regular teenager.
With these excerpts from her handwritten notebooks, The Princess Diarist is Fisher’s intimate and revealing recollection of what happened on one of the most famous film sets of all time—and what developed behind the scenes. And today, as she reprises her most iconic role for the latest Star Wars trilogy, Fisher also ponders the joys and insanity of celebrity, and the absurdity of a life spawned by Hollywood royalty, only to be surpassed by her own outer-space royalty. Laugh-out-loud hilarious and endlessly quotable, The Princess Diarist brims with the candor and introspection of a diary while offering shrewd insight into the type of stardom that few will ever experience.

The Princess Diarist av Carrie Fisher kom ut i oktober 2016. Carrie Fisher är en amerikansk skådespelerska och författare. Som skådespelerska var hon mest känd för sin roll som Princess Leia i Star Warsfilmerna. Hon har skrivit fyra romaner, flera biografier och pjäser. Hon pratade offentligt om såväl sin bipolära sjukdom som drogmissbruk. Hon avled 27 december 2016.

Min historia med Star Wars började först för ca 10 år sedan när barnen upptäckte Star Wars. Sedan dess har jag sett filmerna flera gånger, diskuterat Star Wars i alla möjliga former och varit passiv inhämtare av den kunskap resten av familjen besitter. Men jag har aldrig varit ett ”die-hard-fan”. Ändå så kunde jag inte motstå den här boken i SF Bokhandeln. Att jag dessutom sällan läser biografier gör det underligare. Men Carrie Fisher är en person som intresserar mig, i synnerhet hennes karriär i en mansdominerad värld.

The Princess Diarist är en annorlunda biografi som i stort behandlar en liten del av Carrie Fishers liv, nämligen några av de saker som hände under inspelningen av Star Wars. Tyvärr så blev jag i vissa delar besviken på boken, jag hade betydligt större förhoppningar på den. Jag hade fått för mig att den skulle handla mer om Carrie själv och lyfta hennes styrkor och svagheter, kanske t.o.m. vara feministisk. Tyvärr så tycker jag att det blir precis tvärtom. Men med tanke på att jag är en ovan biografiläsare och brukar sällan hitta biografier som intresserar mig så är detta ändå i stort en intressant biografi. Det finns en sarkastisk ton och en stor självdistans som tilltalar mig.

För er som inte läser media så kommer här en spoilervarning.

I stort sett hela boken cirkulerar om det som Carrie beskriver som ”Carrison”, dvs hennes affär med Harrison Ford under inspelningen. Det är en relativt kort affär och inget som kommit fram tidigare. Hennes berättelse är att hon hittar gamla dagboksanteckningar som får henne att minnas hur hon kände då. För mig räcker inte det för en hel bok.

Boken är uppbyggt på ett annorlunda sätt. Först ges en bakgrund/introduktion. Sen kommer hennes dagboksanteckningar och sen avrundas det med reflektioner kring att hantera fans. Jag upplever strukturen som intressant, men också hoppig. När jag väl vant mig vid anteckningarna (som är ohyggligt långt från hur jag som 19-åring skrev dagbok!) så blir det litterärt intressant. Det är också en sorglig historia om en vilsen 19-åring, och hennes beskrivning av sina manliga kollegors beteende ger mig ont i magen. Det stör mig också att hon i efterhand försöker ursäkta. Det hon lyckas med är att  genom indirekta beskrivningar få fram stämningar på ett skickligt sätt.

Jag hade önskat att det hade handlat mer om hennes upplevelser av att vara kvinna i en mansdominerad värld, och hur hon hanterat sitt kändisskap. I vissa delar berör hon det och då intresserar det.

Efter att jag läst boken så googlade jag och hittade information om att hon skrivit två biografier tidigare: Shockaholic och Wishful Drinking. Kanske de skulle vara något för mig.

Omdöme: Tragisk biografi om en ung kvinnas förhållande till en äldre man.
Betyg: 4-

Bloggat om boken har Feministbiblioteket och Fiktiviteter

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Bantam Press

Mitt exemplar var helt nyinköpt på SF-bokhandeln i Stockholm.
Utläst 19 februari 2017.

2 kommentarer

  1. Jag är ju lite sugen på att läsa något om/av henne och då känner jag väl att jag hoppar denna. Det låter inte som det jag vill läsa om. Kanske någon av de andra då 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.