helgfraganI veckans helgfråga så frågar Mia: Vad får dina tårar att börja droppa/rinna/spruta (bokmässigt)?

Det korta svaret är: Inget.

Låter jag hård nu? Nej, fiktion får mig faktiskt inte att gråta, det sparar jag till verkligheten. Men givetvis kan jag bli starkt berörd och tycka att det är lite ”gråten i halsen”. Möjligen kan ögonen också bli blanka och det är mycket nära en tår eller två.

Jag har svårt att hitta en gemensam nämnare för när det händer. Jag måste ha kommit personerna inpå livet, och deras livsöde måste beröra. Exempel på böcker som jag kommer på på rak arm:

  • Mambo i Chinatown av Jean Kwok
  • Det gångna är inte en dröm av Theodor Kallifatides
  • Gånglåt av Elin Olofsson
  • Undrens tid av Nicholas Sparks
  • Bränd himmel av Gilly Macmillan
  • Etthundra mil av Jojo Moyes
  • Alla böcker av Fredrik Backman
