Med en blick över axeln av Daniel Waluszewski

Den 25 juni 1945 kommer Czeslaw Waluszewski från Polen till Malmö. Han har suttit i medenblickkoncentrationsläger och tillsammans med flera andra krigsfångar så tas han emot av Sverige. I Malmö placeras de först en månad i en karantän, för att sedan slussas till s.k. utlänningsläger. Czeslaw hamnar först i Berga i Hälsingland. Vid ett av sina uppdrag att hämta ransoneringsvaror till lägret träffar han pastor Arwe som till skillnad från andra verkar genuint intresserad och lyssnar. Genom familjen Arwe så får Czeslaw kontakter in i det svenska samhället. Annars visar det svenska samhället runtomkring honom både lite kunskap och lite förståelse för vad som skett på kontinenten. Samtidigt som han lär känna personer som tror på honom, så har han svårt att släppa dem in på sig, då han fortfarande plågas av mardrömmar och syner som kommer sig av hans upplevelser. Han flyttar till Sundsvall med sin svenska fru och får jobb på SCA. Men svenska SÄPO misstänker honom för att vara spion och börjar övervaka honom.

Med en blick över axeln av Daniel Waluszewski är hans debutroman från 2012. Den är utgiven på det nystartade förlaget Walab. Boken handlar om Daniels farfar Czeslaw och baserar sig på akter från Säpo och myndighetsarkiv.

I november förra året fick jag ett mejl från Daniel Waluszewski som undrade om jag ville läsa den här boken. Beskrivningen och kopplingen till Sundsvall gjorde att jag nappade på erbjudandet. Av olika skäl så dröjde det ända till slutet av januari innan jag kom mig för att läsa den.

Med en blick över axeln är en lågmäld, finstämd och mycket tankvärd skildring av en flyktings liv i efterkrigstidens Sverige. Författaren har valt att berätta sin farfars historia i jagform, växlat med stycken som utgår från diverse myndighetspersoner och andra som Czeslaw kommer i kontakt med direkt eller indirekt. Det ger ett alldeles speciellt intryck, och är både en av styrkorna och en av svagheterna med boken. Styrkan är att det blir en mycket hudnära och personlig berättelse, som läsare kommer man inte undan. Svagheten blir att det stundvis blir mycket ”fiktion”. Det är förstås omöjligt att veta vad dessa personer tänkte och tyckte, och det är rätt ofta jag kommer på mig att undra ”jamen, vad hände egentligen?”. Det blir också en konflikt för mig, för om jag inte hade vetat att detta är en sann historia, baserat på fakta så hade jag inte reagerat så. Jag hade gärna sett just utdrag ur de officiella dokumenten, då hade jag nog blivit ännu mer arg och tagen.

Historien om Czeszlaw, hur han får svenska vänner, hur han träffar sin fru och hur det är för honom att anpassa sig till det svenska samhället är en väl berättad historia. Den lokala kopplingen till Sundsvall gör att det är extra intressant, och mer än en gång så försökte jag googla på anda personer från Sundsvall som dyker upp i boken…

Historien är skakande på många sätt. För mig sätter den fokus på Sveriges neutralitet och den svenska mentaliteten att man inte ska lägga sig i. Det går heller inte att undvika att man reflekterar över att så lite hänt. För hur tar vi emot flyktingar till Sverige nu? Hur reagerar samhället? Viktiga frågor som den här boken borde kunna vara en utgångspunkt för. Jag skulle inte ha något emot att sätta den här boken i händerna på mina barn när de kommer till andra världskriget i skolan. Och för alla som passerat den åldern – läs boken och begrunda!

En annan som bloggat om boken är hyllan.

Boken finns att köpa hos Bokia, Bokus och Adlibris.

Omdöme: Lågmäld, finstämd och mycket intressant om en flykting i efterkrigstidens Sverige.
Betyg: 4

11 kommentarer

  1. […] uppmärksammar Med en blick över axeln. I – Lottens bokblogg beskrivs boken som ”Lågmäld, finstämd och mycket intressant” medan Hyllan finner den […]

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.