toptentuesdayIdag hos The Broke and the Bookish är temat satt till: Top Ten Favorite Books With X Setting (ie: futuristic world, set mostly in schools, during World War II, books set in California  etc. etc. So many possibilities!) 

Alltså – det var inte enkelt att komma på vilken miljö jag skulle välja, för jag hoppar rätt mycket i mitt läsande just nu. Funderade på USA, på England, på framtiden, och så slog det mig. Jag kan ju vara lokalpatriotisk! Temat får bli Norrland.

Sen visade det sig inte vara helt lätt, för även om jag trodde jag läst många böcker som utspelar sig här i regionen, så har en del försvunnit från minnet. Därför ändrade jag också ordet ”favorit” till ”bra” böcker i rubriken.

1. Vägen mot Bålberget av Therese Söderlind. Ja, ingen överraskning för er som följer min blogg att den här finns på listan. Årets bästa bok hittills. Utspelas i trakten kring Kramfors.

2. Då tänker jag på Sigrid av Elin Olofsson är också från i år. En debutant från Jämtland, där också större delen av boken utspelar sig.

3. Händelser vid vatten av Kerstin Ekman läste jag för många år sedan, och tyckte mycket om då. Den utspelar sig i Jämtland.

4. Läser man deckare och tänker på Norrland, ja då måste ju Åsa Larsson finnas med. Hennes första bok heter Solstorm, och det är alltid bra att börja med den första boken i en serie. Den utspelar sig i Kiruna.

5. Kristina Sandberg är från Sundsvall men bor numera i Stockholm. Hennes böcker om Maj tillhör mina absoluta favoriter. Den första heter Att föda ett barn. De utspelar sig mest i Örnsköldsvik.

6. Vattnet i mars av Mikael Fant är en släktroman med fokus främst på Nedansjö, men även längs Norrlandskusten.

7. En deckarförfattare som låter sina böcker utspela sig i Sundsvall med omnejd är Jonas Moström. Den första i hans serie heter Dödens pendel.

8. Deckare som utspelar sig i Härnösand skriver Annika Sjögren. Hennes första bok heter Där ingen vind blåser. Själv har jag läst Ur havet stiger vågorna.

9. Med en blick över axeln av Daniel Waluszewski är en imponerande debut från 2012 om hans farfar som kommer från Polen till Sverige 1945. Han hamnar först i Hälsingland och såsmåningom i Sundsvall.

10. Emma Vall är en pseudonym för författare som bl.a. skrev en serie deckare som utspelar sig i Sundsvall. Den första heter Kattjakt.

