De mörkermärkta av Mattias Leivinger och Johannes Pinter

Från förlagets hemsida: I ett vårkallt Stockholm sker en serie mord som till en början inte verkar ha något samband. En sömnlös taxichaufför. En alkoholiserad före detta psykolog. En psykiskt sjuk  kvinna på ett behandlingshem. Tre människospillror förenade i sina olycksöden.
När polisinspektör Iris Riverdal får fallen på sitt bord ställs hon inför en gåtfull mördare, en undflyende skepnad med dunkla metoder och okända motiv. Och bakom honom anas en ansiktslös ondska bortom alla begrepp.
Gradvis går det upp för henne att morden har rottrådar långt tillbaka i tiden, trådar som också löper in i hennes eget liv.
Samtidigt samlas en krets människor för att bekräfta det de redan anat. Det förflutnas skugga har kommit tillbaka för att förgöra dem, de mörkermärkta.

De mörkermärkta av Mattias Leivinger och Johannes Pinter kom ut i mars 2017. Mattias Leivinger är en svensk författare, samtalsterapeut och bibliotekarie. Han har tidigare skrivit fackboken När livet djupnar, om existentiella perspektiv inom psykologin. Han debuterade skönlitterärt 2014 med den surrealistiska äventyrsberättelsen Freudland. Johannes Pinter är en svensk författare, regissör, manusförfattare och redigerare. Han har tidigare skrivit bl a nordiska väsen-fyllda Vackra kyrkor jag besökt och vampyrromanen 1007, samt barnspökboken Lille Gasten och den stora spökdagen. Dessutom har han skrivit noveller inom fantastiken, med allt från magisk realism till tuffare skräck.

I samband med mejlkontakt med Piratförlaget fick jag frågan om jag ville läsa den här boken. Dels så var det i en period med bristande läslust, dels var jag undrande om detta verkligen var något för mig, med tanke på ”övernaturligt” som boken sas innehålla. Men jag fick boken med medskicket att jag inte behövde stressa med att läsa den. Efter att ha fått upp läsflytet lite mer så kände jag att jag ville ge den en chans.

De mörkermärkta är en mycket välskriven och suggestiv spänningsroman. För ja, jag skulle trots allt klassa den som en spänningsroman, om än en som flirtar med andra genrer som skräck. Men jag skulle ändå inte säga att det är en skräckroman. Den ligger mellan en massa genrer, och jag tycker den även närmar sig fantasy. Jag blev mycket positivt överraskad och förvånad över hur mycket jag gillar De mörkermärkta. Kanske jag också var mer förberedd, för beskrivningen av boken stämmer bra.

De mörkermärkta är en riktig bladvändare. Jag njuter av språket, och dras fullständigt med i historien alla orimligheter till trots. Men jag har nog blivit härdad av att i andra böcker läsa om alla korrupta poliser som är involverade i sina egna ärenden, av alla psykopater som befolkar svensk kriminallitteratur och frossande i det ena groteskare än det andra. Vad är väl då lite övernaturlighet när det är så himla bra invävt i historien? Det säger en hel del om hur övertygande Mattias Leivinger och Johannes Pinter lyckas väva historien.

Det finns inte så många sympatiska karaktärer i De mörkermärkta, och jag vet inte vad jag egentligen ska tycka om huvudpersonerna. Men intressanta kan man nog säga att de är. Några invändningar har jag, som att inledningen av De mörkermärkta är såpass grotesk så att t.o.m. jag baxnar. Tyvärr blev jag också något besviken på slutet – fast mer än så vill jag inte avslöja.

De mörkermärkta är den första delen i en trilogi. Om jag vill läsa nästa del? Definitivt!

Omdöme: Mycket välskriven och suggestiv spänningsroman med övernaturliga inslag
Betyg: 4+

Bloggat om boken har C R M Nilsson, Vargnatts bokhylla, Romeo and Juliet och Just här just nu

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Piratförlaget
Sidor: 407

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack för det!
Utläst 27 april 2017.

7 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.