A – Allvarlig. En bok du tog på allvar.
En bok som tog upp allvarliga ämnen. Du läste den för underhållning, men tog den på allvar.

En av mina favoritförfattare är Fredrik Backman, mycket för att han lyckas blanda allvar med en humor och slagfärdighet. När jag plockar upp en bok av honom förväntar jag mig både tårar och skratt, och en hel del underhållning. Jag var inte helt förberedd på det allvar som genomsyrar hans senaste bok – Björnstad. Den handlar mycket om grupptryck, vad våra ungdomar utsätts för och om föräldraskap.

I min recension (läs hela här) skrev jag bl.a.
”Bara beskrivningen i typisk Backmanstil: ”Det krävs inte mycket av dig för att kunna släppa taget om ditt barn. Det krävs bara allt.” säger allt. Just de här tankarna, om att släppa taget, våga lita på sina barns goda omdöme, är något som jag brottas med varje dag som förälder, och Björnstad spär snarare på mina rädslor än gör mig tryggare.”

 

