The Martian – Filmen

The Martian hade premiär på bio 2 oktober 2015. Den kom ut på DVD 8 februari 2016. Vi såg den 9 april 2016.

Så här står det på nätet om filmen:the_martian_blu_ray

Astronauten Mark Watney (Matt Damon) blir kvarlämnad på Mars av resterande besättningen som tror att han omkommit efter en kraftig storm i rymden. Ensam kvar måste han med sin intelligens och styrka hitta ett sätt att överleva på den lilla mat han har och signalera till jorden att han lever. Miljontals mil bort jobbar NASAs forskare dygnet runt med att hitta ett sätt att få hem honom och besättningen planerar samtidigt en livsfarlig räddningsaktion. Världens befolkning är alla engagerade i Watneys öde och tillsammans är vi starka.

Jag läste Ensam på Mars (The Martian) tidigare i år. Jag tyckte den var bra, men inte så bra jag hoppats på, eftersom det bl.a var för många upprepningar och för tekniskt. Men jag skrev så här: Jag ser verkligen fram mot att se filmen, om de har lyckats överföra Mark som person så tror jag det kan vara en riktigt bra film. För de kan omöjligt ägna lika mycket tid åt alla tekniska detaljer, eller också gör de det på en annan nivå.

The Martian är helt enkelt en riktigt bra film! Den är spännande och den berör. Jag både skrattar och får tårar i ögonen. Och det händer inte så himla ofta, och jag tror aldrig det hänt när jag sett en film som utspelar sig i rymden och i framtiden!

Det brukar alltid vara irriterande när man ändrar mellan boken och filmen, men i det här fallet har det gjorts mycket snyggt. Eftersom jag tyckte boken var för ”teknisk” och det är något man tonat ner i filmen så talar det till filmens fördel. I många scener så blir det enklare och snabbare förmedlat än i text. Vissa scener från boken är borta, och ändå är filmen rätt lång, men alla nyckelscener finns kvar. Att låta Mark använda vlog tycker jag är genialt, en anpassning till filmen som medium.

En stor del av styrkan i filmen är humorn, som också finns i boken. Matt Damon gör det väldigt bra, och det är ofta jag skrattar. Musiken är underbar, jag gillar ju 70-talsdängor, och den förstärker dessutom scenerna och bidrar till humorn. Vad kan gå fel i film där man spelar Abba? Osökt kommer man också att tänka på Guardians of the Galaxy. Min favoritreplik är förstås ”I’m gonna science the shit out of this thing”.

Generellt är det bra skådespeleri. Matt Damon tillhör inte mina favoriter, men jag tror detta är min favoritfilm med honom. Jag glömmer att han är Matt Damon, och ser Mark Watney. Jessica Chastain och Chiwetel Ejiofor gör väldigt bra rolltolkningar. Ett extra plus får filmen för att porträtten av ett antal smarta och starka kvinnor.

Den är tekniskt snygg och verklighetstrogen. Jag glömmer också att vi faktiskt ännu inte satt ner någon människa på Mars.

Filmen recenseras på Moviezine, SvD, DN och Aftonbladet
Bokblogg som skrivit om filmen: Bokföring enligt Monika

Omdöme: Välgjort framtidsdrama med spänning, humor och känsla.
Filmbetyg: 5

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.