Från nätet: eleanorochparkEn oförglömlig berättelse om den första kärleken mot alla odds!
Året är 1986 och Parks tråkiga tillvaro förändras när Eleanor, den nya tjejen, hamnar bredvid honom på skolbussen. Rödhårig, storvuxen och konstigt klädd passar hon inte in. Men de funkar tillsammans. De möts i musiken, i serierna och en längtan bort.
Även om Eleanor och Park förstår att den första kärleken sällan varar för evigt är de modiga och desperata nog att våga försöka. Mycket kan hända på bara ett skolår.
Eleanor och Park är en nostalgisk tripp för alla som aldrig har glömt sin första kärlek.

Elanor & Park av Rainbow Rowell kom ut 2013. I original kom den ut 2013 med samma titel. Rainbow Rowell är en amerikansk författare, som debuterade 2011 med Attachments. Hon slog igenom för en större publik med Eleanor & Park.

Rainbow Rowell är en författare som jag varit nyfiken på ett tag, både för att dottern gillade Eleanor & Park och för att jag läst positivt om hennes böcker på flera bloggar. Så hon hamnade på årets Boktolva, och när jag behövde något uppmuntrande så valde jag den här boken.

Eleanor & Park är en charmig ungdomsbok. En av styrkorna är beskrivningen av karaktärerna, i synnerhet de två huvudpersonerna. Rainbow Rowell har förmågan att teckna personer så de blir levande, med styrkor och brister. Möjligen kan jag tycka att hon tagit i lite väl mycket i karaktärsdragen, både Eleanor och Park tecknas som avvikande på väldigt många sätt, vilket gör att problematiken tappar något i fokus. Deras känslor för varandra och hur de växer fram beskrivs väldigt fint.

Eleanor & Park är välskriven, jag gillar språket och också uppbyggnaden av boken. Historien bollas fram och tillbaka på ett sätt som gör att det hela tiden känns som om det händer något. Men ändå upplever jag boken som lite lång, som om det finns bitar där poänger upprepas.

Att boken utspelar sig på 80-talet tänker jag faktiskt inte så mycket på, trots blandbanden, musiksmaken, avsaknaden av mobiltelefoner mm. Men samtidigt är det nog så att jag känner igen en hel del av stämningen.

Det finns mycket som är tänkvärt i Eleanor & Park, den är både vacker, deprimerande och mysig på en och samma gång. Eleanors hemmiljö är fruktansvärd samtidigt som det finns små glimtar av hopp som Rainbow Rowell mycket skickligt lyckas få in. I Parks hemmiljö så finns det en sammanhållning och grundläggande kärlek som gör mig varm.

Jag kan definitivt tänka mig att läsa mer av Rainbow Rowell

Omdöme: Finstämt, vackert men också deprimerande om två ungdomar som inte passar i mallen
Betyg: 4

Bloggat om boken har C R M NilssonAldrig bara ord, Fantastiska berättelser, Old adult reads young adult, hyllan och Mest Lenas godsaker

Mer om boken kan du läsa här och här.
Originaltitel: Eleanor & Park
Förlag: Berghs förlag
Översättare: Carla Wiberg

Mitt exemplar lånade jag av dottern.
Utläst 31 mars 2016.