Enkätdags (7 frågor)!

Den här enkäten hittade jag inne hos C R M Nilsson. Om jag förstår det rätt så kommer den ursprungligen från Booksessed.

1. Hur hittar du nya böcker att läsa?
Numera på en massa olika sätt! Genom att läsa om nya böcker på bloggar (t.ex. En smakebit på søndag) är en kanal som har ökat väldigt mycket. Sen får jag tips av vänner och bekanta, surfar runt, kollar i bokhandlar. Nya böcker av författare jag gillar försöker jag bevaka på egen hand förstås.

2. Hur kom det sig att du började gilla att läsa?
Vilken underlig och omöjlig fråga? Började gilla? Jag började läsa när jag var ca 4-5 år och jag kan liksom inte minnas en tid som jag inte gillat att läsa. Det var från början självklart. Att jag nu gillar att läsa beror på många saker. Det får mig att bredda mig både i fakta och fantasi, och det är en distraktion från vardagsbekymmer.

3. Hur har din smak för litteratur förändrats under åren?
Jag har gått igenom alla möjliga faser. Från ungdomslitteraturen kom jag in på romance (hej Harlequin) som jag slukade. I gymnasiet så var det många klassiker. Under tiden i England och USA så var det brett i genre, men i stort sett bara angloamerikanska författare. Deckare har alltid funnits med i läsandet, men när barnen var små var det det enda jag orkade med nästan. På senare tid har det varit rätt brett, men fokus ligger på deckare, ”drama” och YA.

4. Hur ofta köper du böcker?
Mer sällan numera eftersom jag har förmånen att få recensionsexemplar, och alltid får rejält med böcker i present. Men nog kan det bli en bok i månaden i snitt. Men tillskotten är desto flera totalt sett alltså.

5. Hur kom det sig att du började bokblogga?
Jag bloggade mer ”generellt” men det blev allt svårare att skriva offentligt om det privata. Jag ville ändå skriva, och funderade på vilket av mina intressen som skulle vara enklast och mest inspirerande att blogga om. Men jag trodde aldrig det skulle bli så här stort!

6. Hur reagerar du om du inte tycker om slutet på en bok?
Tja, det drar ju ner det totala positiva intrycket. Fast ibland kan jag uppskatta att slutet är genomtänkt och snyggt även om inte jag gillar det.

7. Hur ofta bläddrar du fram och smygtittar på slutet av en bok?
Host. Typ… väldigt ofta… Och ja, jag får ofta höra ”hur kan du?”. En bra bok är mer än ett avslöjande på sista sidan brukar jag påstå 😉 Jag kan bara inte sluta bläddra fram…

9 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.