Kvinnoalfabetet – bokstaven H

Bokstaven HI Enligt Os kvinnoalfabet har turen kommit till bokstaven H.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på H.
Hon har bara skrivit en bok men den tyckte jag var fantastisk. Eget och mycket effektfullt språk, och en historia som berörde. Hon är inte jag heter boken och Golnaz Hashemzadeh heter författaren.

2. Vilken prisvinnande kulturell kvinna med för- eller efternamn på H tycker du är väl värd sitt pris?
Nu blev det lite knepigare för koll på priser har jag inte. Så nu blev det googlande på mina favoriter på H. Eija Hetekivi Olsson vann Stig Sjödinpriset för sin bok Ingenbarnsland. Det är en bok som jag fortfarande kan tänka på, tre år efter att jag läste den. Stig Sjödinpriset uppmärksammar arbetarlitteratur och motiveringen löd:

”Eija Hetekivi Olssons roman Ingenbarnsland är en uppväxtskildring från en Göteborgsförort präglad av fattigdom och utanförskap, såväl socialt som språkligt. Med ett ursinnigt uttrycksbehov och en imponerande språkfantasi skapar författaren ett eget språk som det fräser och ångar om. Det är korthugget, egensinnigt, expressivt och starkt autentiskt.

Huvudpersonen Miira är ett obändigt jag, som inte vill finna sig i de ständiga förnedringarna och orättvisorna i skolan och samhället. Hon är inte rädd. Hon har integritet. Och hon har fräckt höga mål utifrån sin grusgropsposition och sin bakgrund med resignerade föräldrar.

I Ingenbarnsland möter vi samma svidande samhällskritik och uppror mot förtryckarmekanismerna som hos Stig Sjödin.”

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på H som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
En av mina favoritgrupper är Halestorm och sångaren heter Lzzy Hale. Inte minst efter att ha varit på konsert i våras så uppfattar jag henne som en stark kvinna i en mansdominerad bransch. Hon vill ha något sagt med sin musik och sina sångtexter.

4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på H är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?
En brist i mitt läsande är att jag inte läst Harper Lee. För att råda bot på det köpte jag To Kill a Mockingbird i april. Tänk om jag kunde ta mig för att läsa den också?

4 kommentarer

  1. Golnaz Hashemzadehs bok låter väldigt intressant. Och Hetekivi Olsson blir jag nyfiken på. To Kill a Mockingbird försökte jag lyssna på men det gick inte så bra. Tänkte försöka läsa den istället någon gång… 😉

    Gilla

  2. To Kill a Mockingbird läste jag nyligen, trodde jag. När jag kollade så visar det sig att det var i april 2013 🙂 Nåväl, jag gillade den inte, kanske mest för att jag inte gillar pladdriga barnröster 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.