Auckland, Nya Zeeland. Sam Hallberg, med ett förflutet som expert på terrorism, har ingentingarglomtgenomgått en traumatisk händelse och isolerat sig. Så blir han kontaktad av en ung kvinna, Jade Amaro, som inte vet vart hon ska vända sig. Hennes enda riktiga vän, Brent Taylor, har hittats död på ett  bibliotek. Hans död avskrivs som ett självmord men hon är övertygad om att ett brott begåtts.  Men med hennes bakgrund är det ingen som tror henne. Brent har antytt att han är i fara, och han har hållit på att skriva ett avslöjande bokmanus som om det publiceras kommer att avslöja fruktansvärda hemligheter. Sam blir intresserad och börjar undersöka fallet. Ju mer han gräver desto mer övertygad blir han om att Bretns död inte är en olyckshändelse. Samtidigt är hans vän från förr Lynette Church något på spåren. Några framgångsrika personer i den politiska makteliten i Nya Zeeland har något de döljer. Något som har med kriget i Irak att göra, och som leder Lynette in i en korrupt värld.

Ingenting är glömt av Adam Sarafis kom ut 31 augusti 2015. I original heter den Something is Rotten och kom ut i maj 2015. Adam Sarafis är en pseudonym för Linda Olsson och Thomas Sainsbury. Linda Olsson är en svensk författare som bott en stor del av sitt vuxna liv på Nya Zeeland. Hon debuterade 2006 med Nu vill jag sjunga dig milda sånger. Thomas Sainsbury har skrivit teater- och filmmanus och har en TV-show i Nya Zeeland.

Första gången jag hörde talas om den här boken var när Linda Olsson var på Bokens Afton här i Sundsvall, då hon berättade om samarbetet som resulterat i en deckare. Hon är en av mina favoritförfattare och deckare är ju en av mina favoritgenrer så det lät ju alldeles perfekt! Förlaget var vänligt nog att skicka ett recensionsexemplar, som sen blev liggande på plattan ett tag.

Ingenting är glömt är en relativt lättläst deckare i gränslandet till en thriller. Jag har läst väldigt få böcker som utspelar sig på Nya Zeeland och det är en intressant miljö. Som läsare får man en känsla både för miljön och samhällsstrukturerna. Men ändå är jag besviken, jag hade betydligt större förväntningar på Ingenting är glömt. Det fantastiska språkliga som genomsyrar Linda Olssons andra böcker får här helt stå tillbaka. Den är välskriven men inget utöver det vanliga som hennes andra böcker.

Till att börja med så är det alldeles för många karaktärer. Det är så många som introduceras på några få sidor, och jag tappar väldigt snart tråden vem som är vem. Såsmåningom så får jag mer koll på de som ändå utmejslas som huvudkaraktärer, men det finns flera personer som jag inte vet om jag borde komma ihåg vilka de är för att tillgodogöra mig historien. Dessutom så engagerar inte personerna mig, jag blir inte särskilt nyfiken på vad som driver dem och varifrån de kommer, och för att en deckare ska fungera så måste jag bli nyfiken på vad som händer personerna och varför.

Ingenting är glömt är en spänningsroman men i gränslandet till en politisk thriller. Där kanske jag är fel målgrupp för det politiska spelet går mig i viss mån förbi, och det gör  i sin tur att jag inte till fullo förstår upplösningen och grunden till att Brent dör. Och det är ju också väsentligt när man läser en deckare.

Funderar lite över översättningen av titeln. Originaltiteln anspelar ju på en rad ur Hamlet och just den pjäsen spelar en roll i boken. Men kanske Någonting är ruttet inte hade fungerat som svensk boktitel (vilket är översättningen i Hamlet)?

Detta är den första delen i en trilogi och jag tror att jag kommer att ge mig på del två i den när den kommer. Jag vill ge den en chans till, och på något sätt är jag ändå intresserad av vad som kommer att hända huvudpersonerna. Det skulle ju också vara trevligt att bli motbevisad, och få läsa en riktigt bra del två? Oavsett detta ska det också bli riktigt spännande att få lyssna på Linda Olsson och Thomas Sainsbury när de kommer till Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall om en månad. Att höra författare berätta brukar ge en extra dimension.

Omdöme: Nya Zeeländsk spänningsroman med politiska förtoner och ett förvirrande stort persongalleri.
Betyg: 3+

Bloggat om boken har Mias bokhörna, och dagarna går, Breakfast Bookclub och Ewelinas bokblogg

Mer om boken kan du läsa här och här.
Originaltitel: Something is Rotten
Förlag: Massolit
Översättare: Ylva Mörk

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar från förlaget  i form av en e-bok. Tack för den!
Utläst 29 september 2015.

