Det henger en engel alene i skogen av Samuel Bjørk

Kan innehålla spoilers.

En man är ute och går med hunden i skogen och hittar en liten flicka hängande från dethengerenengelett träd. Hon är klädd i kläder som ser ut som dockkläder, har en skolväska på ryggen och en lapp som det står ”Jag reser ensam” på. Hon är sex år gammal och har varit försvunnen ett tag. Polisen Holger Munch. som leder en speciell enhet, får ta hand om fallet. Han har tidigare arbetat med polisen Mia Krüger. Mia har dragit sig tillbaka till en liten ö i Trøndelag efter ett tidigare fall som gick galet. Hon har bestämt sig för att ta livet av sig, men när Holger kommer och visar henne underlaget i fallet så inser hon att hon kan bidra till upplösningen och ansluter sig till enheten. Den speciella efterforskningsenheten i Oslo får en mycket större utmaning än de kunde tänka sig för det visar sig att mördaren är listig. Mycket listig och mycket hämndlysten.

Det henger en engel alene i skogen av Samuel Bjørk kom ut 2013. På svenska heter den Det hänger en ängel ensam i skogen och kom ut 2014. Samuel Bjørk är en norsk författare som skriver under pseudonym och debuterar med Det henger en engel alene i skogen som är den första i en serie om den speciella efterforskningsenheten.

I En smakebit på søndag under förra året så var det flera bloggar som gav smakbitar ur den här boken och den hamnade på min lista över norska böcker som jag ville läsa. Sedan dess har den kommit ut på svenska, men när vi var i Oslo tidigare i höstas så bestämde jag mig för att köpa den på norska (i pocket).

Det henger en engel alene i skogen är mycket spännande och välskrivet norsk krim. Den har ett språk som är lätt att läsa och som känns helt naturligt. För mig som har syskon som pratar norska så känns det som att höra dem prata när jag läser boken, det är något med ordvalet och meningsbyggnaden som känns väldigt autentiskt. Språket, kapitellängden och förstås historiens uppbyggnad gör att jag hela tiden vill läsa mer. ”Bara ett kapitel till” är den tanken som kommer upp hela tiden, samtidigt som jag tycker det är en njutning att läsa och inte vill att boken ska ta slut. De över 500 sidorna känns inte alls så många. Jag läste den på mindre än en vecka mitt i en tröttsam och stressande period.

Jag gillar personerna i efterforskningsenheten. De har alla sina personligheter som matchar varandra, bidrar till historien och är bra beskrivna. Personligen är jag nog mest förtjust i IT-killen Gabriel Mørk. Mia Krüger är lite för trasig och vacker och Holger Munch är lite för otålig. Men det är befriande att Holgers enda laster är otåligheten och rökande!

Det är rejält många karaktärer i boken, men faktum är att jag inte har svårt att hålla reda på dem! De visar sig alla ha betydelse för historien och inga trådar lämnas oupplockade. Snyggt uppbyggt är det.

Att berätta om historien som vecklas upp är svårt utan att introducera spoilers. Det finns en del element som jag vanligtvis kan ha lite svårt för som kommer fram i slutet av boken, men jag kan ändå köpa dem. Men jag hoppas att kommande böcker i serien inte kommer att innehålla dessa (och nej, mer kommer jag inte att säga). Men det är riktigt riktigt spännande!

Jag brukar ha svårt för när det är barn involverade och på sätt och vis har jag det här. Men samtidigt finns det något så extremt i historien att det är svårt att relatera, och det skapar inte personliga obehagskänslor. Det är och förblir en fiktiv historia.

När jag skulle sätta betyg på den här så velar jag nu mellan 4+ och 5. Men eftersom det ändå lackar mot jul så känner jag mig generös och ger en 5:a. Oavsett detta så ser jag fram mot nästa bok i serien, även om jag med en liten suck konstaterar att det är ännu en serie att följa 😉

Omdöme: Fartfyllt välskrivet norsk krim om hämnd, besatthet och kärlek.
Betyg: 5

Bloggat om boken har Johannas deckarhörna, Romeo and Juliet, Bokelskerinne, Bokbloggeir och Vargnatts bokhylla.

Mer om boken kan du läsa här. På svenska här.
Förlag: Vigomstad & Bjørke.

Mitt exemplar var relativt nyinköpt i Oslo.
Utläst 18 december 2014.

12 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.