Uglen av Samuel Bjørk

Från förlagets hemsida: uglenSandefjords rikeste skipsreder ligger for døden. Han har én betingelse før eldstesønnen arver formuen: Urent blod skal ikke blandes i slekten – sønnen får ikke gifte seg med noen med barn fra før. Men hans utkårede harbåde en sønn på to og en datter på fire.
Barna sendes bort,og paret vies i hemmelighet, men ekteskapet blir kort, dystert og blodig. Flere år senerevender søskenparet tilbake. Når en ung kvinne blir funnet drept, i en makaber stilling og overstrødd medfuglefjær, begynner noen å se sammenhenger fra en annen tid. Etterforskerne Munch og Krüger eroverhodet ikke forberedt på ondskapen de blir konfrontert med i saken.
Uglen er andre bok i serien om Holger Munch og Mia Krüger.

Uglen av Samuel Bjørk kom ut i oktober 2015. Den kommer i svensk översättning i juli 2016, som Ugglan dödar bara om natten. Samuel Bjørk är en pseudonym för Frode Sander Øien, en norsk författare och musiker som debuterade 2001. Uglen är den andra delen i serien om Mia Krüger och Holger Munch, där den första, Det henger en engel alene i skogen (2013) blev en internationell succé.

När jag läste den första delen i den här serien, Det henger en engel alene i skogen, så korade jag det till en av de bästa deckarna det året. Det var självklart att jag spanade efter del två, Uglen, och satte upp den på önskelistan. Jag fick den i julklapp av min mor, och när jag nu var sugen på något spännande gav jag mig i kast med den. Lite orolig var jag för att de 500 sidorna skulle vara för mycket, eftersom jag haft dåligt läsflyt.

Uglen är en spännande och mycket lättläst deckare. De 500 sidorna bara flyger förbi, det är en riktig bladvändare. Som en bonus så känns det som om jag fått läsflyt igen. Uglen är en sådan bok som är en njutning (för en deckarfantast) att läsa, och jag vill faktiskt inte att den ska slut. Jag läser flytande på norska, men den här serien är speciell, för den har ett sådant språk som gör att jag glömmer att jag inte läser på svenska. Kapitelindelningen är precis så att den lockar till vidare läsning, historien byggs upp på ett spännande sätt och man får lagom med ledtrådar utportionerade.

Det är något i det lätta språket som gör att personerna känns realistiska. De pratar som vanliga människor, välformulerade men med ett språk som känns realistiskt. Jag gillar polisteamet, och skulle vilja veta mer om de andra utöver Holger och Mia som det handlar rätt mycket om.

Uglen innehåller några rätt brutala scener, och är inget för den kräsmagade, men det är ändå mindre än i Det henger en engel alene i skogen.

Författaren faller dock i ett par fällor, och det är svårt att skriva om dem utan spoilers. Det finns en del trender som är alltför vanligt förekommande i deckare, och en av dem är kopplingen mellan polisteamet och förbrytaren. Mer säger jag inte, men den delen i upplösningen finner jag helt onödig. Den andra saken handlar om hur mycket en polis kan missbruka utan att bli avstängd för evigt – det känns fullständigt orealistiskt.

Trots mina invändningar så vill jag säga att nu när Nesbø inte längre skriver om Harry Hole så är Samuel Bjørk min favorit bland norska deckarförfattare. Och jag läser rätt många! Nu gäller det bara att hålla utkik efter nästa del.

Omdöme: Lättläst norsk krim av hög kvalitet om föräldraskap, förtroende och svek.
Betyg: 4+

Mer om boken kan du läsa här.
(den svenska här och här)
Förlag: Vigmostad och Bjørke

Mitt exemplar fick jag i julklapp.
Utläst 13 mars 2016.

5 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.